Skriv din overskrift.

Categories tanker, tro og filosofi

Da jeg skulle starte på dette innlegget, holdt jeg nesten på å skrive “En slitsom uke.” Fordi jeg blogger klokka sju om morgenen, og føler meg sliten. Og fordi jeg husker godt at jeg har følt meg sliten hver morgen denne uka, og gjerne på slutten av arbeidsdagen også. 

Men så begynte jeg å tenke litt lenger. Er det virkelig det jeg vil ha som overskrift på uka mi? Den er ikke en gang ferdig! Og egentlig har det vært mange kjekke ting også – og stunder der jeg ikke har vært sliten. Jeg kunne like godt kalle innlegget “en innholdsrik uke,” eller “en flott uke.” eller “Det nærmer seg ferie.” 

Så jeg bestemte meg for å skrive om noe helt annet. Om å lage overskrifter. Og da snakker jeg ikke bare om sånne du publiserer på bloggen. Jeg snakker om hva du forteller vennene dine om livet ditt. Jeg snakker om hva du forteller deg selv om dagen din, og prestasjonen din, rotehuset ditt, om hverdagen din. Om deg selv. Skriver du som overskrift “kjedelig.” eller “begrenset” eller “lei.” Kanskje du bruker ord som “selvskader.” “syk” eller “deprimert”. Men ønsker du virkelig at dette skal være det som definerer deg?

Jeg mener ikke at det ikke er sant. Jeg føler meg virkelig sliten (spesielt på morgenen!). Men det betyr ikke at det er hele historien. Det finnes noe mer ved deg enn spiseforstyrrelsen din. Det finnes noe mer med ditt arbeidsliv enn å være “lærlingen.” Skriv en ny overskrift i dag. Bytt ut de negative tankene du tenker om deg selv og andre med noe positivt. 

Jeg er velsignet. Uka mi er travel, men god. Jobben min er meningsfylt. Huset mitt blir bedre og bedre. Vennene mine er nok bare travle. Jeg er god nok.

 
 

Trenger du en ny overskrift for dagen, kanskje?

1 kommentar

1 thought on “Skriv din overskrift.

  1. Hællæ! Utrolig godt poeng som jeg faktisk ikke har tenkt over, altså dette med hvilke overskrifter man velger å bruke på seg selv. Og det er rart med det, men bare man begynner å tenke bevisst over sånne ting, så kan man overraskende enkelt snu rundt på negative tanker. Det er noe med hele halvtomt/halvfullt-tankegangen, for noen ganger kan man snu en dårlig dag til en god dag bare ved å tenke muligheter fremfor problemer 🙂
    Så nå skal jeg bytte min overskrift fra “trøtt og stressa” til “Sulten og klar for alt” 🙂
    /highfive!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *