Mål for April

Categories S Mat

HVORDAN DET GIKK I MARS:

Målet mitt i mars var å kutte snop-og-chips. Jeg må vel være så ærlig å si at dette målet gikk komplett i vasken. Jeg har ikke tenkt å late om om jeg fikk til noe jeg ikke klarte, og jeg har ikke noe fornuftig å si til mitt forsvar. MEN jeg har et budskap. Når man feiler, og ikke klarer det, er den mest fornuftige responsen å ikke gi opp. Så om du har et mål du ikke klarte, sett deg et nytt (gjerne litt enklere) mål, og prøv igjen. Det er faktisk ikke så mye som skiller en seier fra en fiasko, og alle som prøver mange ganger, vil oppleve begge deler. 

 

MÅL FOR APRIL:

Derfor skal jeg i April justere målet litt, og gjøre et nytt forsøk på å spise sunnere. Men siden jeg vet at det snart er påske, og kvikklunsjen (min favorittsjokolade) kommer på tilbud, så kutter jeg ikke snopet denne gangen. Jeg prøver meg heller på en positiv tilnærming. Så målet mitt er å spise minst to grønnsaker til middagen hver dag. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men du hadde blitt overrasket over hvor mange middager vi har uten grønnsaker ( i et travel hverdag og alt det). Litt av tanken er vel at man spiser mindre usunt dersom man fyller seg godt opp med sunn mat. Jeg vil derfor også prøve å spise mer grønnsaker som mellommåltid også (f.eks. blomkål og dip). 

Noen som blir med meg? Har du noen gode tips til å få inn mer grønnsaker i middagen?

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Mål for April

  1. Hei Ingrid, bra du er ærlig og så bra å ikke gi opp. Jeg har selv sklidd helt ut og vil være med. Men målet mitt er litt mer, så derfor utfordrer deg til å kun spise en liten (under 100 g) sjokolade eller annet snop på lørdagene hele april og innfører tursnop (type kvikk lunsj eller litt snop de dagene du har vært på en tur i påsken.) Når det gjelder middag, så planlegger vi for flere dager. Vi kjører faste fiskedager mandag og så onsdag eller torsdag. Har vi fiskesuppe med brød har vi løk og gulerot i, ellers har vi kokt eller raspet gulrot eller agurksalat til. Vi bruker små gulerøtter, rosenkål, ertestuing, lapskausblanding ellers er wok bra med ferske grønnsaker. Vi bruker salat til lasagne, mossaka, kylling. Kun hjemmelaget pizza og pannekaker/tomatsuppe vi har uten grønnsaker. Eller vi har jo gjerne småkuttet gulrot og løk i pizzafyllet. Lager vi fiskeburgere bruker vi salat, paprika, løk og tomat på..Jeg ser når jeg spiser mye søtt, at jeg ikke har lyst på frukt og grønnsaker. Akkurat som det søte fortrenger alt det andre..

  2. fjellgeitbundingen: Hmm, jeg kan prøve… Men for tiden er jeg så avhengig av småspisingen. Det er ikke at jeg smrører i meg en hel melkesjokolade, men mer at jeg MÅ ha litt godteri etter middagen. Behovet er intenst, og dersom jeg motstår, kommer hodeverken snart.
    Jeg har hatt migrene et par dager i det siste, så har egentlig ikke lyst til å trigge det 😛 Men jeg får se. Kanskje klarer jeg det plutselig 😉

  3. Tja, hva med å gå over på kokesjokolade (mørk sjokolade) en bit etter middag om det er sånn, så forsøker du å kutte ut (u)vanen når du får påskeferie, og kanskje ikke har samme press og kan kjøre på med måltider hver 3-4 time for stabilt blodsukker? Bare et forslag.
    Jeg spiste en troika, en melkerull på fredag, lørdag ingenting, for da var jeg på besøk hos noen med godterilov, søndag fikk jeg en melkeplett (sjokolade), så spiste jeg fire påskeegg med fyll fordelt over torsdag og fredag, i går spiste jeg en hel pose bamsemums og i dag en krokanrull, mens målet egentlig er
    en sjokolade hver lørdag, unntatt jul og litt smågodt til påske.
    Trenger en avtale her, men vi kan jo slingre litt med din på grunn av hodepinen. Ps: og om det ikke fungerer å kutte i løpet av påsken, får du heller ta en bit resten av April også. Ære være deg for at du klarer deg med en bit. Kanskje en søt appelsin vil fungere like godt?

  4. fjellgeitbundingen: Skal prøve meg på å kun ha mørk sjokolade i ukedagene, og max 100g i helga. Tror heller påsken må være et unntak. Når jeg er mer hjemme, og har mer fristelser, blir det bare vanskeligere…
    Noen dager kan frukt hjelpe, men vanligvis ikke 😉 Jeg får bare lyst på noe fett/salt eller søtt ti minutter senere 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *