Lær å lage noe nytt: Victorianske julekuler!

Categories A Hobby

Jeg vet at jeg kommer med dette litt for lenge etter jul. Men jeg lærte i romjula, så det får heller være inspirasjon til neste år. Det du trenger for å lage slike kuler er isoporkuler, en bit sytråd, kulepenn, små stoppenåler, tapetkniv og stoffbiter (som gjerne er litt skikkende og eller julete), eventuelt pyntebånd og perler. 

1. Sett en nål i topp og bunn av julekula.

2. Bruk en sytråd og lag mønsteret mellom de to punktene. Det blir aldri helt nøyaktig, men hvis det ser bra ut, er det bra. Tegn mønsteret på kula med kulepenn. 

3. Bruk tapetkniv til å skjære et dypt, sammenhengende snitt langs alle kulepennstrekene(ca 1cm inn i kula). Viktig å ha en skarp kniv!

4. Skjær ut en stoffbit som er litt større enn seksjonen du skal dekke (legg til ca 0,5cm på hver side). Du må klippe 8 slike seksjoner i stoffet i de fargene du har lyst på. 

5. Bruk baksiden på tapetkniven til å stappe kantene av stoffet inn i snittene. Nå festes stoffet. Klipp av overflødig stoff om du må. (mest aktuelt i topp og bunn)

6. Bruk et pyntebånd til å dekke skjøtene. Fest med små nåler i topp og bunn. Jeg brukte en perle i enden på den siste nåla i begge ender. 

 

Dette var et dillete arbeid, så jeg tror ikke akkurat det blir min nye, store hobby. Men da jeg så den ferdige kula, var strevet litt verdt det, så det kan jo hende at jeg lager flere en gang i fremtiden… 

5 kommentarer

5 thoughts on “Lær å lage noe nytt: Victorianske julekuler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *