Bøker lest i 2015 – med anbefalinger!

Categories H bok

i 2016 hadde jeg et mål om å lese 50 bøker. Her er en oppsummering av alle bøkene, med anbefalinger av de aller beste! Når man ser tilbake, er det noen bøker som har gått nesten helt i glemmeboka, mens andre bøker er som gamle venner. Uansett er det artig å se tilbake på hva man har lest, og hva som virkelig har gjort inntrykk… 

For meg er bøker en måte å lære noe – om andre typer mennesker, kulturer, og tanker enn mine egne. Det er også en måte å “rømme litt.” Ikke at livet mitt er så grusomt – men det hender at man trenger en virkelighetsflukt. Da er (gode) bøker som en trygg havn. Jeg elsker å synke ned i sofaen med en god bok, og ingen andre planer hele kvelden. 

 

 Her kommer boklista, i kronologisk rekkefølge – med litt kommentarer og anbefalinger underveis!

1. Speaking to teenagers

2. De skjulte ordene

3. Kommunikasjon, SEX og penger

4. Mormor hilser og sier unnskyld

5. Flink pike

6. Jesus is_

7. Unashamed

8. Cellegrupper som lykkes

9. Unveiled

SPEAKING TO TEENAGERS er en bok jeg har brukt flere ganger etter at jeg leste den – jeg slår nesten alltid opp et eller annet i den når jeg skal ha en tale for ungdommene i menigheten. JESUS IS_ var også en bok som gav inntrykk, Denne kan jeg tenke meg å kjøpe i gave til flere venner! Det er også en god mulighet for at jeg vil lese den igjen en vakker dag. FLINK PIKE er en thriller som jeg virkelig fikk sansen for. Anbefales hvis du tåler en dose groteske saker. 

 

 

10. Sacret pathways

11. Unshaken

12.Ved elven

13. En flytur til evigheten

14. Nineteen minutes

15. Profet

16. Bønnens kunst

17. Historien om vakre jente

18. Den usynlige

 

Bøkene til FRANCINE RIVERS var en herlig kombo av spenning og bibelhistorie. Lærte mye, og får mer ut av bibelen i etterkant. EN FLYTUR TIL EVIGHETEN er en sann historie om en forferdelig ulykke som resulterte i et mirakel. HISTORIEN OM VAKRE JENTE er nok den av disse ni bøkene som gjorde sterkest inntrykk! Den var utrolig rørende og godt skrevet! 

 

 

19. Løgner fra fortiden

20. I morgen var jeg alltid en løve

21. Nærmere gud

22. Den enkle sannhet

23. Miracle conversions

24. Den fremmede

25. Den himmelske mann

26. Blendet

27. From shame to peace

LØGNER FRA FORTIDEN er en Thriller som jeg har anbefalt flere ganger på bloggen allerede! Les den! I MORGEN VAR JEG ALLTID EN LØVE var utrolig interessant, og bør leses av alle i omsorgsyrker! Hvis du i tillegg er kristen, bør du ta en titt på FROM SHAME TO PEACE. Både MIRACLE CONVERSIONS og DEN HIMMELSKE MANN er flotte, trosoppbyggende bøker

 

28. Krokodillens gule øyne

29. Ole Brum og vennene hans

30. Absolute Surrender

31. Vampire Diaries 1-2

32. Vampire diaries 3

33. Vampire Diaries 4

34. Vampire Diaries 5

35. Vampire Diaries 6

36. Vampire Diaries 7

37. Purpose driven youth ministry.

 

Dette bildet inneholder mange skuffende bøker, men PURPOSE DRIVEN YOUTH MINISTRY er verdt tiden for alle som driver med ungdomsarbeid, og den har jeg også brukt til å slå opp flere ulike ting i det siste.

 

38. Harry Potter and the cursed child

39. Karusellmusikk

40. Arven

41. Pappas lille pike

42. Våg å tenke – våg å tro

43. Ser hodet mitt stort ut med denne?

44. Lev, elsk led

45. Jenta på klippen

46. Gjenferd

 

HARRY POTTER-boka innfridde forventningene, tross den ukjente sjangeren. Jeg fikk øynene opp for en super forfatter; MARY HIGGINS CLARK, som jeg skal lese mer av i fremtiden. VÅG Å TENKE – VÅG Å TRO er en bok som svarer på spørsmål som kristne stiller seg (eller som ateister stiller de kristne). Reflektert, men forståelig, og fin å slå opp i senere. JENTA PÅ KLIPPEN var en grei roman med litt historiske trekk (men ikke så mye at jeg falt av). 

 

OG DE FIRE SISTE:

47. Stemmenes rop

48. Det som er mitt

49. How to read the bible for all it’s worth

50. Skyggenes gate

Her er det samlet tre gode krim/thrillere, og en nokså tung bibel-bok. Anbefaler alle tre, og synes det er vanskelig å peke ut en fremfor de andre. Men kanskje stemmenes rop stikker av med seieren, siden den handlet om en scizofren; et utrolig interessant tema! 

 

Du kan lese en grundigere anmeldelser av hver av bøkene i bok-kategorien på bloggen. Du finner den i sidemenyen til høyre eller HER

Liker du å lese? Vil du få flere av folkets favorittbøker i posten? Da kan du bli med på bokprosjektet HER. 

Hva er det beste du leste i 2016? 

1 kommentar

1 thought on “Bøker lest i 2015 – med anbefalinger!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *