How to read the bible for all its worth

Categories H bok

“Thus we have two tasks: First, to find out what the text originally meant; this task is called exegesis. Second, we must learn to hear that same meaning in the variety of new or different contexts of our own day; we call this second task hermeneutics.”

"How to Read the Bible for All Its Worth" av Gordon D. Fee

Boktittel: How to read the bible for all its worth

 

 

Forfatter: Gordon Fee o Douglas Stuart

 

Innhold: Boka er en guide i hvordan man kan lese bibelen. Bibelen er Guds ord til mennesket, men det betyr ikke nødvendigvis at hver setning i bibelen er gode retningslinjer for hva du bør gjøre. Bibelen kan lett misforstås og feiltolkes, blant annet fordi kulturen er så forskjellig fra bibelske tider. Fee og Stuart gir oss gode tips til hvordan bibelen skal leses, forstås, og applikeres i eget liv. 
Boka er delt inn i kapitler som “evangeliene” eller “apostlenes gjerninger,” så du kan fint lese kun det kapittelet som du holder på med i bibelen for tida.

 

Min mening: Jeg har brukt lang tid på denne boka. Den er nokså tung i forhold til det jeg vanligvis leser, i tillegg til at den er på engelsk. Men jeg må si at den har vært veldig nyttig også! Jeg har fått svar på flere ting jeg har lurt på om de “vanskelige” og “merkelige” delene av bibelen. Jeg har også fått litt mer forståelse for de ulike sjangre vi finner i bibelen, og hvordan de best bør leses. 

 

Terningkast: 4.Nyttig, men tung å lese. Anbefales til bibelstudenter, og deg som har lyst til å komme litt i dybden på bibelen. 

BildeKilde

Målet mitt er å lese femti bøker i år. Dette var nummer 49.

En fin ting med denne boka, var at jeg fant den gratis i PDF-format på nettet. Det er bare å søke på google 🙂

2 kommentarer

2 thoughts on “How to read the bible for all its worth

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *