Hvordan få mer tid

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Ikke sjelden møter jeg på noen som er imponert over hvor mye jeg tilsynelatende får tid til. I full jobb som lærer, deltid på planteskolen, to LIFEgrupper, ungdomsstyret, ungdomsmøter, coaching, får jeg også tid til mann, hund, husarbeid (noen ganger), og flere hobbyer (bl.a. blogging, lesemålet mitt på 50 bøker i år, sying, strikking, osv). Så nå har jeg tenkt til å avsløre hemmeligheten min.

Det handler om prioritering. 

Vi har alle 24 timer i døgnet. Hvis vi trekker fra 8 timer til søvn, og 8 timer til arbeid, har vi 8 timer igjen til fritid. De 8 timene bruker vi ganske ulikt. Selvsagt må husarbeid, familie, venner og personlig hygiene komme innenfor her, så jeg mener ikke at alt er “fri.” Men det er i hvert fall ca 8 timer hver dag hvor vi ikke jobber eller sover. 

Her er noen av mine grep for å få gjort mer. 

1. Jeg sminker meg ikke. De 20 minuttene vanlige jenter bruker på badet, skipper jeg til fordel for å ha en rolig bibel-lese-stund på morgenen. Dette er et bevisst valg som gir meg tid til noe jeg synes er viktig, og som faktisk gir meg mer energi til resten av dagen, fordi jeg får satt fokus for dagen på en rolig og god måte. Man blir fort vant til sitt “nye” utseende. Og jeg får desto flere positive kommentarer de gangene jeg faktisk tar bryet med å pynte meg litt ekstra. 

2. Jeg ser ikke på TV. Da jeg gikk på ungdomsskolen brukte jeg ca 4 timer daglig til TV-serier. Nå bruker jeg ingenting (utenom snøfall nå i advent – det teller jeg som kvalitetstid med Thomas!). Det er fire timer spart! Igjen har jeg og Thomas tatt et bevisst valg om å ikke ha TV i stua der vi sitter mesteparten av tiden. Da blir det lettere å lese, drive med hobby, være sosial, eller komme seg ut en tur. Det samme gjelder selvsagt andre tekniske tidstyver som man kan trenge å unngå. Putt dem på et mindre synlig sted, og ha gjerne en fast tid som er “PC-tid.” 

3. Jeg planlegger. Jeg har oppdaget flere ganger, at jo mer jeg planlegger å gjøre, jo mer får jeg gjort. Den tiden jeg ikke har planlagt noe, glir ut i facebook, instagram, en bok, eller noe annet – som kanskje ikke var den beste bruken av tiden min. Så hvis jeg har lyst til å få bakt julekaker i advent, så spør jeg ei venninne om ikke vi kan avtale en dag. Da slår jeg to fluer i en smekk (sosialt og baking); det blir ekstra moro; og jeg har en bestemt tid til å få gjort det på. Det samme kan gjelde for trening, pensumlesing, eller noe annet. En plan er uunnværlig får å få ting gjort! 

Planen for i dag er jobb, rydding, sying og lage et oppmuntrende kort til ei venninne… En rolig dag hjemme, med andre ord 🙂
 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hvordan få mer tid

  1. fjellgeitbundingen: Ja, det er jo det det egentlig handler om 🙂
    Men folk spør liksom alltid “hvordan får du tid??”- Og det handler jo bare om å bruke den tiden vi alle har fått 🙂

  2. Men du har nok rett i at det funker bedre om man planlegger tiden sin litt. Jeg gjør også det, men ofte rekker jeg det jeg rekker fordi jeg klarer meg med litt mindre søvn, bruker mindre tid på sosiale medier enn folk flest, kan strikke og se film f.eks, gå tur og være sosial i ett. Være sammen med ungene og bake eller lage mat. De er blitt til god hjelp. Så delegerer jeg husarbeid til alle i familien..Så blir det det det blir..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *