Filemon

Categories J Bibelen

Hvis du mener at du har fellesskap med meg, så ta imot ham som meg selv. Hvis han har gjort deg urett eller skylder deg noe, så sett det på min regning! . Filem.17-18.

Bilderesultat for paul's letter to philemon

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Filemon (57 av 66

 

Forfatter: Paulus

 

Datering:  60-61 etter Kristus. 

 

 Innhold: Brevet er et av de korteste i nye testamentet, Det er en bønn om forsoning mellom en slaveeier, og en ulydig slave som søker tilgivelse for det han har gjort. Begge har blitt kristne, og er nå brødre i troen.

Min Mening: Paulus ber slaven Onesimus som en bror, og sier at han selv kan betale for alle omkostninger, og vil at Filemon skal glemme de gale tingene Onesimus har gjort. Paulus gjør her (i liten skala) det for Onesimus, som Jesus gjorde for alle mennesker. Selv om Onesimus etter loven fortjener straff, går Paulus i mellom, og vil heller ta kostnadene selv, og gi Onesimus en ny sjanse. 

BildeKilde

2 kommentarer

2 thoughts on “Filemon

  1. Victoria Larsen: Takk i like måte 🙂 I dag har vi fått opp juletre, hatt gjester på juleribbe, og kost oss skikkelig. Nå er jeg beinklar for ferie! Ønsker deg en god jul!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *