Efeserbrevet

Categories J Bibelen

“For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem​.” (Ef.2.10.)

Bilderesultat for ephesians

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig. 

 

Tittel: Efeserbrevet (49 av 66

 

Forfatter: Paulus

 

Datering: år 60-61 etter Kristus.

 

 Innhold: De tre første kapitlene i efeserbrevet er mest teologiske. De forklarer hvem vi tror på, og hvem vi er i forhold til Gud. De tre siste kapitlene er litt mer praktiske. Du finner en fantastisk bønn i Ef.3.14-19, og den mye brukte skildringen av “guds fulle rustning” i 6.13-18

 

Min Mening: Efeserbrevet er nydelig. Det har så mange ting som jeg føler at jeg kunne ha studert i et år uten å gå tom for nye “skatter” å oppdage. Et vers som utfordret meg denne gangen, var Ef.5.22-24. 
 

BildeKilde

15 kommentarer

15 thoughts on “Efeserbrevet

  1. Enig! Kjempebra bok. Jeg liker spesielt godt 6:5 “Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus, med respekt og ærefrykt og av et oppriktig hjerte”
    Og når jeg blir gift skal jeg si som i 5:22: “Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren. For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode – han som er sitt legemes frelser. Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting.”
    Du skriver du er lærer: kan jeg spørre deg hvor gammel du tror jorden er?

  2. Virkelighetensverden: Da var vi i gang igjen 😛
    *Slaveri: Jesus sier også at vi alle skal være tjenere av hverandre. Han oppfordrer oss alle til å ydmyke oss, og tjene andre.
    * Ekteskap: Har du lest det som står rett etterpå? Mennene skal faktisk gjøre noe de også! De skal elske kona slik Jesus elsket menigheten (Han døde faktisk for sin menighet).
    Jeg har ingen formening om hvor gammel jorden er. Er heller ikke naturfaglærer. Men det med at bibelen sier at jorden er seks tusen år siden mennesket kom, er kun en tolkning av slektslistene i bibelen. Mange mener også at det er store avstander mellom mennene som er nevnt. De tok kun med de viktigste, og største navnene. Denne teoriene tar utgangspunkt i at dersom man sammenligner noen slektslister i ulike bøker, ser man at den ene “hopper over” flere av personene i slekten – men at resten av listene samsvarer. Det tyder altså på at listene ikke er ment som fullstendige slektslister, men heller som en peker på opphavet – for eksempel at Jesus stammet fra David. Jeg orker ikke å slå opp alle disse versene og navnene, men les “Våg å tenke, våg å tro” som jeg har anbefalt her på bloggen. Der blir det ypperlig forklart. Dette er egentlig et tema som interesserer meg lite, og som jeg ikke gidder bruke mer tid på å prøve å overbevise deg om.

  3. Virkelighetensverden: Var egentlig fornøyd med å slippe mer diskusjon. Men siden jeg kom over et kapittel som omhandler akkurat det vi har diskutert, måtte jeg nesten si ifra. Vi diskuterte en del om slaveri i GT, og spesifikt loven i 2.mosebok. Akkurat det avsnittet blir omtalt i boka “How to read the bible for all it’s worth” av Feel and Stuart. Det er nokså lettfattelig, samtidig som det er skrevet av anerkjente forfattere med mye bibelkunnskap. Boka ligger gratis som PDF. Anbefaler deg å lese fra side 157 og noen sider utover 🙂 http://media.sabda.org/alkitab-2/PDF%20Books/00037%20Fee%20%26%20Stuart%20How%20to%20Read%20the%20Bible.pdf

  4. Hallo!
    Takk for tips. Jeg leste sidemen, men ble ikke noe klokere. Her står bare bortforklaringer som: slaver på denne tiden var noe annet enn slaver i dag/ slavene hadde det bra/dette var i det gamle testamentet/ disse lovene var bedre enn hva slaver hadde før.
    Dette er jo bare dårlige unnskyldninger som ikke tar bort fokuset fra den virkelige saken: Gud aksepterer slaveri OG han gir lover for slaveri. Boken gjengir også versene feil. Han sier at alle slaver skulle settes fri etter 6 år. Det står alle HEBRAISKE slaver. De hopper også over at om slvaen ville gå fri etter 6 år så måtte han forlate sin kone og sine barn. Er det et bra valg? 2. Mosebok 21: 7-11 er også ikke nevnt i boken du referer til: man kan kjøpe så mange sexslaver man vil så lenge man gir de mat og klær og har sex med de. Jeg er jammen glad at Gud gav disse reglene! Tenk om Han bare hadde sagt “Dere skal ikke ha slaver”. Det hadde jo bare vært dumt….

  5. Virkelighetensverden: Som det står forklart i det avsnittet, så hadde det kanskje akkurat det. Kanskje hadde det gjort at en enorm mengde mennesker ble hjemløse og sultet.

  6. Når man forsvarer slaveri så bør man virkelige vurdere sitt livssyn….
    Burde slavene i amerika ikke blitt frigjort?
    Når man forsvarer slaveri og andre grusomme ting BARE fordi en gud man tror på sier det er bra, da har man kastet all fornuft ut vinduet.
    På samme måte som du kan forsvare slaveri så kan muslimer forsvare steining, eller det å drepe vantro.

  7. Virkelighetensverden: Jeg forsvarer slaveri: Ja. Jeg er kristen: Ja! Jeg tror på at alt i gamle testamentet er for oss: Nei! Det er helt tydelig når vi leser NT at en del av GTs lover var situasjonelle.
    Bibelen kan ikke leses “ett vers om gangen” på samme måte som en tale ikke kan analyseres et ord om gangen. Da blir man misforstått! Summen av Guds Ord er sannhet. Da må man se på hva som er gjeldene. Pr nå er det det dobbelte kjærlighetsbud.
    Jeg forsvarer på ingen måte slaveri i dagens samfunn. Det første du kritiserte meg for, var nemlig at jeg var i mot slaveri!

  8. Virkelighetensverden: Og en annen ting: Gud sier ikke at det er bra med slaver i GT heller. Men han vet at de har slaver, og han stipulerer lover som organiserer og regulerer den delen av livene deres.

  9. Så Abraham fikk ikke noe syn fra Gud?
    Eller hva med når Gud beordret Moses til å få hver man til å ta sverd og drepe sin bror, sin venn og sin nabo som straff for at de tilba en annen gud? (2. Mosebok 32) Stemmer det heller ikke?
    Eller hva med når Gud vil ha menneskeoffer (jomfru-offer)? (Dommerne 11 Vers 30) Gud vet jo fremtiden så han visste jo at datteren hans ville komme ut av døren. Men han ville ha et offer.
    Tenk om du får et slikt syn fra Gud. Ville du nektet? Selv om du var overbevist om at det var din Gud?

  10. Så du tilber ikke den samme guden som styrte i GT? Eller tilber du bare den “greie” delen? Sist jeg leste bibelen så stod det at Gud ikke forandrer seg. Eller gjør han det? Jeg mener også at Jesus sa at han kom ikke for å gi fred, men med et sverd. Og at han sa “Men før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel av loven skal falle bort”.
    Men vi får vel bare være uenig 🙂 Jeg er i hvertfall glad for at stemmer i hodet mitt, eller en Gud, kunne fått meg til å drepe noen jeg ikke ønsket. Jeg er også glad for at jeg ikke må rettferdiggjøre slaveri samtidig som jeg sier at det jeg tror på er bra. Det hadde blitt svært forvirrende.

  11. Virkelighetensverden:
    Gud forandrer seg ikke, og ikke loven heller. Men loven i GT gjelder jødene. Vi har forandret oss, og det har også Guds tilnærmingsmåte til oss. Det sverdet han kommer med, er Guds Ord. Ordet om at vi alle trenger Ham. Du må lese verset i sammenheng 😉 Det finnes ingen pekepinn på at Jesus var voldelig, og han var kun krass i ordene mot de religiøse som mente de var bedre enn alle andre.
    Selv om jeg tilber den samme Gud som de tilba i GT, er jeg under en ny pakt, en ny avtale. Gud vil ikke lenger “straffe på stedet”, men velger å utsette dommen til en viss dag. Han dømmer mer rettferdig enn mennesker (det finnes jo mange eksempler på uskyldig dømte), så jeg hviler i vissheten om at Han er god og rettferdig, og at jeg er i gode hender, slik som både Josef i GT og Paulus i NT.

  12. Virkelighetensverden: Loven som gis til Israelittene var forresten frivillig. Det var en pakt(=avtale) de inngikk med Gud. Les 2.mos.19.3-8. Det er derfor kristne i dag ikke holder disse budene, som er en spesikk avtale Gud inngikk med Israelsfolket. Dersom du leser Ap.Gj ser du også tydelig hvordan de første kristen strever med, og finner ut av hvilke lover og regler som er evige, og hvilke som var spesifikke før Jesus døde på korset.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *