Halloween

Categories O interessa

Mange nordmenn – kanskje spesielt mange kristne nordmenn – er lite begeistret for den amerikanske skikken som stadig blir mer gjeldende i våre gater. De mener det er en grotesk og egoistisk kultur vi “adopterer inn” uten det tradisjonelle bakteppet som henger med i USA. Mange mener også at det er komersielt: det er noe butikkene tvinger på oss fordi det selger. Enda et meningsøst pengesug…

Happy HalloweenBildeKilde

Og det kan så være. På mange måter er jeg klinkende enig. Det er dårlig skikk å lære opp barna våre til å gå på dørene og forlange å få godterier (“knask eller knep” er egentlig en trussel: gi meg godt, eller får du ta konsekvensene). Og det er grotesk å se tolvårige jenter med store sår og blåmerker sminket på seg, eller femårige vampyrer med jukseblod nedover halsen (det er rart hva foreldre finner på!).

MEN barna kan vel ikke noe for det. Det er ikke barna sin feil at vi “har adoptert noen andres kultur,” eller at foreldre kler dem i upassende kostymer. Barna vil jo bare være med på moroa, og gå på dørene og få godteri! Og da vil ikke jeg være den sure kjerringa som smeller døra i hodet på dem! 

Jeg liker ikke Halloween som en tradisjon, spesielt ikke slik den kommer frem i Norge (med sexy, skrekkinngytende kostymer og fyllefester), men jeg synes faktisk det er viktig å respektere andre mennesker. Så når mumiene og zombiene kommer på døra på mandag, kommer jeg til å smile, og gi dem noe godt jeg har laget selv. 

Og jeg vil bare minne deg på at dersom du er en av dem som surt “smeller igjen døra” – da synes jeg faktisk at du er hakket hesligere enn de utkledde barna. 

Bilderesultat for halloween trick or treat

Ja, det ser ut som en djevel. Men det er faktisk bare ei søt jente! BildeKilde

3 kommentarer

3 thoughts on “Halloween

  1. Hei Ingrid, var enig med deg om Halloween for få år siden, og har prøvd å ikke la ungene havne i den der, men unger flest elsker å få kle seg ut, være litt skummel for en dag. Julebukk elsket vi som unger, og var utkledd som heks og troll, og tigget godteri på dørene. Godt opplært til å respektere folk som sa nei. Men etterhvert i årens løp gikk vi jo bare dit de satte pris på julebukkbesøk. Husker vi fikk ikke ta med bærepose til godtet. Vi fikk istedet en liten blank pose for å ikke se grådige ut 🙂 Ofte ble vi jo invitert inn også. På saft og kaker. Mange eldre koste seg med å få besøk. Julebukk har jeg ikke gått eller sett på åresvis, men jeg lar ungene få gå Halloween nå, og har blitt myknet opp av gleden ungene finner i det. Både egne og andres, og plutselig en dag så kanskje du sminker ditt eget barn og tenker dette egentlig er litt søtt..

  2. fjellgeitbundingen: Jeg vet at mange går julebukk enda, men det er nok forskjellig i fra sted til sted.
    Her i bygda går vi “lossi” natt til 13. desember. Da kler ungene seg ut, og synger (i hvert i fall i teorien) julesanger. Det er mye koseligere, fordi barna faktisk “gir” noe også.
    Som jeg også skrev i innlegget, er barna både søte og unskyldige. Men jeg synes at tanken/tradisjonen som ligger bak er mye bedre både på lossi- og julebukk-tradisjonen enn på halloween 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *