Ser hodet mitt stort ut med denne?

Categories H bok

“I neste øyeblikk flommet denne dristigheten gjennom meg og det føles rett og slett utrolig riktig. Jeg var klar til å gå med Hijab.”

"Ser hodet mitt stort ut med denne?" av Randa Abdel-Fattah

Boktittel: Ser hodet mitt stort ut med denne?

 

Forfatter: Randa Abdel-Fattah

 

Innhold: Amal er ei tenåringsjente i Australia som ønsker å leve som muslim. Hun må finne seg i fordommer og blikk, mild mobbing, og usannsynlige vennskap. Og hun må finne ut hvordan hun skal takle en stormforelskelse. 

 

Min mening: Jeg synes boka gir en god innsikt i hvilke problemer en muslim i et ikke-muslimsk samfunn står overfor, og den er viktig å lese for Ola Nordmann. Faktisk! For jeg møter på så mange fordommer mot muslimer, og det gjør meg sint. I boka møter vi både “strenge, gammeldagse muslimer, og liberale, integrerte muslimer. Vi møter også japanere, jøder, og gresk-ortodokse sure gamle damer. Boka gir et innblikk i at kultur gjør oss forskjellige, men ikke egentlig så veldig forskjellige allikevel. 

 

Terningkast: 4. En ungdomsbok som jeg virkelig skulle ønske visse personer fikk innblikk i. Dessuten nokså god underholdning. 

 

Målet mitt er å lese femti bøker i år. Dette var nummer 43.

4 kommentarer

4 thoughts on “Ser hodet mitt stort ut med denne?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *