Matteus, Markus, Lukas og Johannes.

Categories J Bibelen

Det er lenge siden jeg startet på min siste gjennomlesing av bibelen, og skrev om hver bok ettersom den var ferdiglest. Jeg leser saktere og nøyere nå, men jeg har visst ikke skrevet om bøkene siden jeg ble ferdig med Gamle Testamentet. Så jeg skal skrive noen ord om de bøkene jeg har lest siden den gang. Først ut er de fire evangeliene, som var grunnen til at jeg stoppet (med skrivingen). Jeg tenkte å skrive et innlegg når jeg var ferdig med alle fire, siden de har så mye felles, men et gikk i glemmeboka. De andre innleggene om bibelbøker finner du HER.

Bilderesultat for the bible series

Tittel: Matteus, Markus, Lukas, Johannes (40, 41, 42, og 43 av 66) 

Forfattere: Bøkene er henholdsvis skrevet av fire disipler med samme navn som bøkene. Den mest usikre er Matteus. 

Datering: år 50-85 etter Kristus.

Innhold: Disse fire bøkene, eller evangeliene, har som hovedmål å fortelle de gode nyhetene om Jesus, vår frelser. De inneholder fortellinger om Jesu liv og hva han underviste. Her finner du Jesu fødsel og død, lignelsene hans, bergprekenen, og massevis av mirakler som Jesus gjorde. Mange av historiene går igjen i flere av evangeliene, men alle fire har sine særpreg.

 

Min Mening: Jeg elsker å lese evangeliene, og får alltid noe nytt ut av dem! Det er sikkert der jeg har lest mest i bibelen, og der jeg får mest ut av å lese.  Noen av de historiene som festet seg ekstra godt på denne gjennomlesningen, var historien om Marta og Maria. Fiske-historien i Joh.21, og hele historien til Peter. Jeg har fått utrolig mye ut av å lese om disse personene, og lære av dem. 

 

Hvis du ikke vet hvor du skal begynne i bibelen, vil jeg anbefale evangeliene! For eksempel Lukas 🙂

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Matteus, Markus, Lukas og Johannes.

  1. Henriette Celin: Ja, det er gøy med fortellinger, og spesielt når man kan lære mye av dem 🙂 For eksempel Peter – det er utrolig gøy å se hvordan Gud forandrer ham totalt, og bruker han på en utrolig måte 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *