Samlet meg en haug med nye land!

Categories G Reise og ferie

I sommer fikk jeg seks nye land, faktisk. Det var virkelig ikke forventet. Èn tur fikk mange små avstikkere og bonusturer. Målet var Albania, men det begynte med at vi landet flyet i Kroatia, og fikk en hel dag i nydelige lille Dubrovnik!

 

Montenegro var land nummer to, men jeg fikk ikke så voldsomt mye forhold til landet, annet enn at det var fint, varmt, og at vi kjørte gjennom det. Hadde såvidt en stopp eller to. Var også ganske billig å handle der.

 

Vi bodde i Albania i ni dager, og ble godt kjent med den nydelige stranda, de søte eslene (som har omtrent samme rettigheter som biler i trafikken), de mange hundene (som lå rundt i søppelhauger på gata), og de vennlige folkene (som mer enn gjerne ville invitere oss inn på kaffe, juice, eller noe annet de hadde tilgjengelig. 

 

Etter et par dager i Pogradec, Albania, tok vi en dagstur til byen Thessaloniki i Hellas. Byen som har bibelsk tilknytning, fordi to av bøkene i bibelen (første og andre brev til Tessalonikerne) er skrevet til menigheten Paulus startet der. Vi fikk dessverre ikke bli så veldig godt kjent med byen, men måtte velge mellom badeland og handlesenter. Jeg fikk shoppet en hel del til en billig penge, og fikk til og med kommet i gang med julegavene!
Grensa til Hellas. Her stod vi en GOD stund…
 

Dagen før hjemreise, hadde vi noen timer fri, og utnyttet det til å få oppleve enda et land; Makedonia! Det var bare 20 minutter å kjøre fra der vi bodde, så det hadde nesten vært for ille å ikke sette beina innafor. Men i tillegg til å være “et nytt land på samvittigheten” overrasket også det lille stedet meg med å være både koselig, og innholdsrikt. Vi besøkte klosteret “Church of Saint John,” fant to geocacher (yey!), tok noen fine bilder (kommer på bloggen snart) og vasset i det klare vannet på andre siden av Ohrid-sjøen. Kunne faktisk såvidt skimte Pogradec på den andre siden. 

 

Nå trodde jeg at det var slutt på nye land for denne gang (etter å ha tapt diskusjonen om å kjøre gjennom Bosnia på veien hjem). Men da vi plutselig fant oss selv på flyplassen i Dubrovnik igjen, på vei hjem, 8 timer før flyet gikk: da måtte vi bare ta turen ove (som tok et kvarter hver vei fra flyplassen med taxi). Ble møtt av et nydelig syn på grensa, siden sola akkurat var i ferd med å stå opp (Ja, vi var grytidlige!). Grensevaktene var litt usikre på om vi var dumme, ekkelt rike, eller helt enkelt kriminelle da vi forklarte: “We’re from Norway! We collect countries! We just want the stamp…”

 

Nå er jeg kjempefornøyd! Målet mitt var egentlig å holde tritt med alderen min (altså 24 land i år), men jeg har oversteget med fem land! Så nå må jeg kanskje sette meg et enda mer ambisiøst mål. Tro hva det skal være… 50 land før jeg blir 30år??? I dette tempoet blir ikke det noe problem 😛 (Sånn utenom at det ikke er så mange flere å ta av i Europa. Så jeg må kanskje ikke være overmodig heller). (Nå har jeg i hvert fall satt rekord for innlegg med antall paranteser.) 

Har du reist et helt nytt sted i det siste? 🙂
 

3 kommentarer

3 thoughts on “Samlet meg en haug med nye land!

  1. Så kjekt. Dette var artig, Ingrid og sprekt gjort med taxitur og det hele. He, he forstår grensevakta og forstår deg med å samle land. Av landene du har besøkt har jeg kun vært i Kroatia. De andre kunne jeg tenkt meg å besøke. I år har jeg fått et nytt land: England. Blir du gravid nå etterhvert, så vil det vel reduseres noe med landene så bare kjekt å ligge i forkant 😉

  2. fjellgeitbundingen: Hehe, ja, der sier du noe 🙂 Vet jo aldri hva som kan skje 😉
    Taxien var ikke så ille dyr. Tror vi betalte 125kr hver for en time, så det var helt overkommelig. Ikke ofte man kan reise til Bosnia for en hundrelapp, så jeg måtte benytte meg av sjansen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *