Peppermynte

Categories S Mat

Jeg har en peppermynte-plante som jeg fikk for to år siden. Den har vist seg å være svært lettstelt, og grei å ha med å gjøre. Eneste bakdelen er at den sprer seg veldig, så jeg har den i en egen krukke. 

Jeg har brukt den lite. Litt som pynt på is, og litt som te. Men fra nå av skal jeg prøve å drikke en slik te hver dag! For plutselig leste jeg om hva virkningene av denne urten er: 

Fordøyelsesfremmende, appetittvekkende, galledrivende, kvalmedempende, brekningshemmende, tarmgassdempende (karminativ), sammentrekkende, bedøvende, betennelseshemmende, antiseptisk, bakteriehemmende, virushemmende, sopphemmende, avkjølende, åreutvidende, smertestillende, krampeløsende, beroligende, slimløsende, urindrivende, svettedrivende, menstruasjonsregulerende, hostedempende og friskt rensende på hud og slimhinner. Psykisk oppløftende, avslappende og nervestyrkende. KILDE.

 

 

Det beste med denne teen er at den kan drikkes uten sukker (det kan jeg nesten ikke med noen te-typer!) Men jeg liker denne kjempegodt! I tillegg er det gratis, og kjempeenkelt å bare plukke 3-4 blader fra urna hver gang jeg skal ha en tekopp. 

Så det er dagens anbefaling! Drikk mer te, og gjør det gjerne med økologisk-og-gratis-varianten! En plante koster under femti kroner, og den har du i mange år. Du kan også få en plante av meg, dersom du kommer på besøk 🙂

 

Oppskrift på den beste forkjølelsesteen: fire peppermynteblader, en halv teskje honning, og noen små biter av ingefær. Det gjør underverker, og smaker himmelsk!

5 kommentarer

5 thoughts on “Peppermynte

  1. Jeg tror aldri jeg har hatt noen plante som har vart mer enn en uke. Kanskje en pepermynteplante er det neste for meg? Stilige bilder du har tatt med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *