Mannen har forlatt meg

Categories C Hus, hjem og hage

Noen av dere ville kanskje si at det var da litt dramatiske ord å bruke om en Tysklandstur som kun varer ei langhelg. Men for meg føles det faktisk ganske stort og tomt og rart. For etter at vi giftet oss, og strengt talt før det også, har jeg og Thomas vært ekstremt lite fra hverandre. Det eneste jeg kan komme på er ei langhelg i Oslo. Og når en av oss er borte, pleier det alltid å være meg. 

Ikke det at jeg ikke unner ham å reise. Ikke i det hele tatt! Men jeg blir bare overrasket over hvor stor forskjell det er på å reise, og å være “latt tilbake.” Ikke like moro i det hele tatt! Men jeg trøster meg med at det er så mye nydelig som spirer og vokser i hagen. Og det er snart helg. Og jeg får Andrea på overnatting. Og jeg har sydd noe i dag! Og det er Jesusgruppe i kveld. Og Thomas kommer jo faktisk tilbake på mandag morgen 🙂


 

I dag har jeg plantet poteter. Sikkert litt tidlig, men jeg prøver, og satser på mildvær. Har enda god plass i min egenspadde DIY åker! Hihi:) Noen som har erfaringer med å plante poteter? Når bør de plantes og høstes? Hvor lenge bør de spire i vinduskarmen først? osv…

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Mannen har forlatt meg

  1. Hei, har litt erfaring fra potetsetting her nord. Det heter seg at poteten bør settes før st.hans. Det vil gå ca 3 mnd, før den er klar til å høstes. Det bør være fritt for frostnetter når den settes. Vanligvis satte vi den i begynnelsen av juni her, men dere kan nok sette den tideligere. Så settes poteten rett i jorda med ca en støvel lengdes avstand. Det gjørdsles passe. Gjørdsles det for mye blir ikke poteten god, men for lite vokser den dårlig. Men mengden gjørdsel som trengs er jo avhengige av hvor mye regnvær det vil blir også. Trengs litt mer om det regner hele tiden. Når poteten kommer skikkelig opp. Må den hyppes. Det vil si at mer jord graves inntil plantene. Sikkert lurt å luke før plantene kommer opp. Og de må høstes før det blir frost i jorda. Hvis potetgresset visner er det på tide å ta dem, men man kan jo sjekke en plante å se hvor store potetene er blitt. Det kommer også an på hvilke sorter du har satt. Det er lurt å ta vare på denne års småpoteter til neste års setting. Poteter bør oppbevares mørkt og kaldt (men uten kulde), men ei stund før de skal settes legges de varmere og med litt lys, da vil de lage groer. Mange groer på en potet gjør de godt egnet til å sette rett i jorda. De eldste sa man kunne få poteter av bare groene også, eller ved å legge slike poteter under avispapir og høy. Poteter er takknemlig å sette. Lykke til.

  2. fjellgeitbundingen: Tusen takk for godt svar! Jeg satte en rad med poteter, mend et er nok litt tidlig. men jeg tror kanskje ikke frosten stikker så dypt (kun et par grader). Så kanskje det går bra. Også planter jeg noen flere rader litt senere, så skal det nok bli ei råd 🙂
    Blir spennende å se!
    Men forresten? Hvis potetene har fått så mye lys at de blir grønne, kan de plantes allikevel, så lenge de har groer?

  3. 😀 Var redd det ble litt mye svar jeg. Tenker det kan gå fint med potetene. Går fint med litt frost på høsten også, men blir det frost dør potetasken og potetene blir søt om jorda fryser. Ja, poteten blir grønn av lys har jeg skjønt og da dannes det en gift man ikke bør spise, men moderpoteten blir ødelagt, så den skal ikke spises og kan derfor plantes 🙂 Blir spennende å følge prosjektet ditt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *