Livet i vinduskarmene

Categories C Hus, hjem og hage

Nå spirer og gror det i nesten alle vinduskarmene våre! Først ut er sanseplanten, som har begynt å blomstre. Denne planten er ganske artig, fordi den krøller seg sammen når man tar på den (se film på instagram @ingrid0123) Denne sådde jeg i fjord, og nå er det andre gangen den blomstrer. 


Jeg har også en chiliplante som er et år gammel. Denne har jeg høstet mye chili av, den siste høstet jeg for et par uker siden. Og nå er den igjen full av blomster og kart 🙂


Også har vi avocado-trærne. De vokser og vokser. Det eldste treet døde, men jeg har fremdeles tre ganske store planter i vinduskarmene mine. De blir noen flotte planter, og ekstra gøy når man ha dyrket dem frem helt fra scratch 🙂

Jeg har også sådd en del frø til uteplanter. Akeleier, Petunia, og ulike stauder. Gleder meg til å plante dem ut når frosten begynner å roe seg ned… Det er noe ekstra moro med å så frøene selv. Man får liksom et nærere forhold til plantene. Dessuten sparer man penger i forhold til å kjøpe ferdige blomster. 

Her er basilikumen som spirer så godt på kjøkkenet. Den gamle døde nylig, så da måtte jeg så en ny en. Alltid kjekt å ha noen krydderurter tilgjengelig. Jeg anbefaler å kjøpe på et hagesenter, eller å så selv, for de du kjøper på matbutikken er helt håpløse – de dør med en gang hos meg i hvert fall 🙂 Selv har jeg timian, oregano, peppermynte, gressløk og persille i tillegg til basilikum. Godt, sunt, billig, og moro! 

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Livet i vinduskarmene

  1. fjellgeitbundingen: Ja, det var absolutt en forbedring med nytt hus 🙂 Forrige vår bodde i i en leilighet med kun tre vinduer, og alle hadde veranda over seg, så det var lite lys for plantene 😛 Nå vokser det myye bedre 🙂

  2. Linn Hege Solås: Hihi, de vokser nå ganske av seg selv 🙂 Jeg bare ser etter dem innimellom, så de ikke tørker ut. Men moro er det i hvert fall!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *