Gode vaner i heimen (og ekteskapet) :)

Categories tanker, tro og filosofi

Jeg og Thomas har valgt oss noen gode vaner som vi har klart å følge. Ikke alle vi skulle ønske, men noen. Så jeg tenkte at jeg kunne skrive litt om dem, for å inspirere andre til å få gode vaner, og for å få høre litt om hvilke gode vaner DERE har hjemme 🙂 Og kanskje kommer det et innlegg med dårlige vaner også, hvis noen er interessert…? Here goes:

* Vi har ikke TV i stua, og ikke TV-kanaler. Gud, så glad jeg er for det! Jeg vet hvor lett det er å bruke timevis foran skjermen hver eneste dag – jeg har vokst opp sånn! Men nå bruker vi minimalt med tid til serier, programmer og film. Det eneste er når vi skal ha en rolig kveld sammen, eller med venner: da kjører vi på en film og noe snacks i TV-stua. Og jeg digger å ha det så avslappet! Sparer drøssevis med tid på det 🙂

* Vi har bibelen i badekaret. Høres kanskje veldig rart ut, men det er en vanntett bibelutgave. Og det som er så bra med å ha bibelen i badekaret, er at man nesten alltid (!) plukker den opp og leser litt i den når man først sitter der. Og vi bader nok mer enn normale folk, i og med at vi ikke har dusj. Og vi elsker å bade i badekar! Poenget er i hvert fall at man får litt påfyll fra Boka gjevnlig – til og med Thomas som virkelig misliker å lese har fått denne gode vanen, og har lest flere kapitler nå i det siste.  
 

* Vi sier alltid takk for maten før vi går fra bordet, selv om det bare er oss to. Til og med om Thomas har laget maten selv, sier han “takk” til meg – for vi er sammen om dette! Det synes jeg er fint 🙂 

* Vi ber sammen. Thomas ber for meg når jeg er syk – og for eksempel på torsdag, da jeg gikk hjem fra jobb pga. svimmelhet og kvalme, ble jeg frisk et par timer etter at han ba for meg. Kanskje tilfeldig – kanskje ikke! 🙂 Og jeg ber for ham når han trenger det. Her har vi enda et utviklingspotensiale – jeg skulle egentlig ønske at vi bad sammen hver dag. Men det har blitt mye mer naturlig nå, enn det var da vi først ble sammen. 

* Vi sover ikke for lenge. Som et vaskeekte A-menneske er jeg SÅ glad for at jeg har funnet meg en mann som ikke er en syvsover. Jeg pleier å stå opp kl 6 i ukedagene, og kl 8 i helgene. Mannen min drøyer det alltid en time eller to lengre. Men vi sover aldri til midt på dagen – og det er jeg glad for. Både fordi det stjeler mye tid, men også fordi jeg hadde blitt utrolig frustrert dersom vi var forskjellige på dette området. 

                        

 

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Gode vaner i heimen (og ekteskapet) :)

  1. Så fine og gode vaner dere har!
    Spesielt det med å be for hverandre og takke for maten.
    Vi takker også alltid for maten, uansett hvem som har laget den (:
    Og smart det med bibelen i/ved badekaret. Dessverre har ikke vi badekar :-/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *