Strikkede vaskekluter (+ oppskrift)

Categories A Hobby

I det siste har jeg hatt litt kjedelig prosjekter på strikke- og heklepinnene. Men jammen er det nyttig med noen nye, gode vaskekluter og grytekluter! Så jeg gir meg nok ikke helt enda. Har enda igjen fire nøster av bomullsgarnet jeg kjøpte inn en gjeng av. Men nå har jeg brukt opp de gule og gråe nøstene, for jeg tenkte at de passet så godt sammen til påske. 

Det første paret gav jeg til svigermor, og det andre vil jeg prøve å selge. Hvis ingen er interessert, vil jeg ha dem selv! For dette er gode kjøkkenkluter 🙂 


Lurer du på hvordan de strikkes? 

Grå, stripemønster:

Legg opp 51 masker, eller et annet antall som er delelig med 3. Strikk rett, rett, vrang hele tiden. Start hver omgang med to rette. 

 

Gul, dobbel perlestrikk.

Legg opp 52 masker (eller et annet tall som er delelig med 4)

Runde 1: to rett, to vrang

Runde 2: Strikk de rette maskene rett, og de vrange vrangt.

Runde 3: Motsatt. Strikk de vrange maskene rett, og de rette vrangt.

Runde 4: Likt runde 2. 
 

Perlestrikk-mønsteret er nok best å vaske med, men det andre er enklere å strikke (uten å tenke seg om). Har du noen favoritt-klut-mønstre? Skriv gjerne tips til meg i kommentarfeltet 🙂

7 kommentarer

7 thoughts on “Strikkede vaskekluter (+ oppskrift)

  1. Jeg har også begynt med kopptuer igjen. Tenkte jeg skulle strikke et lite lager for å gi bort i gaver. For som du sier så er de utrolig gode! Fargene du har brukt var så lekre sammen 🙂

  2. fjellgeitbundingen: Blir lite tv på oss, da vi ikke har kanaler, og ikke har tven i stua. Blir helle møtestrikk, eller besøk-strikk for min del 🙂 Men, ja. Veldig greit når det finnes distraksjoner!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *