Leter du etter motivasjon?

Categories O interessa

Motivasjon er en merkelig ting. Et øyeblikk har du den, og verden ligger ved dine føtter. Alt går etter planen, kiloene renner av, du slutter med en uvane, eller du klarer å lese det som står på pensumlista. Mestring. Og akkurat når du surfer på bølgen, og det ser ut som om oppturen er evig, da synker motivasjonen. Man mister retningen, ser ikke lenger vitsen, og lurer på hvordan det noen gang kunne føles så lett. 

Jeg har lenge manglet litt motivasjon til å trene og spise sunt (de henger ganske sammen for meg, siden det er lettere å spise sunt når jeg trener, og unødvendig å trene hvis jeg skal fylle opp med søppelmat etterpå). Helt i fra Januar av har jeg ventet på at den nødvendige motivasjonen skulle komme sigende, men det tok sin tid. Endelig dukket den opp rett før månedsskiftet. Og det fikk meg til å tenke litt. Hvor kommer egentlig motivasjonen fra? 

 


Min erfaring er at jeg noen ganger må ha tid for å få motivasjon. Spesielt når det gjelder til noe så krevende (for meg) som sunnhet. Da hjelper det ikke aldri så mye om jeg bestemmer meg for at “i dag er dagen.” Erfaringen min er at det beste er å planlegge i god tid (I mars, da skal jeg ikke spise godteri i hverdagene!). Da har man god tid til å innstille seg mentalt, og forberede seg ellers (i mitt tilfelle vil det si å spise opp sjokoladelageret, og stashe skapene fulle av mandler, 70%kakao-sjokolade, dadler, og andre nødløsninger som er helt avgjørende.) 

mitt beste tips for å være motivert er å planlegge godt, være klar, innstille seg, og ha en konkret tidsperiode å forholde seg til. I tillegg vil jeg slenge med noen ekstratips (helt gratis!):

* Sett deg realistiske mål, som du kan klare å oppnå! En god idè er å skrive dem ned, så de kan krysses av. (Eks: Ta en mer situps enn dagen før i en hel måned, eller spis fisk to ganger i uken). Målene må kunne måles, så du vet når du har oppnådd det.

* Søk inspirasjon. Dette punktet er egentlig litt motsigende. OK; ja det kan være veldig mye bra inspirasjon å finne på nettet. Bilder, quotes, historier… MEN. Jeg tror det er veldig viktig å ikke gå over grensen her. Ikke sammenlign deg med de “perfekte.” Så finn inspirasjon som fokuserer på å få frem det beste i deg selv, og ikke noe som får deg til å føle deg dårlig/lite verdt/feit/amatør. Det er faktisk det motsatte av inspirasjon. 

* Minn deg selv på målet. Skriv det på bakgrunnen til pcen, legg det inn i kalenderen på telefonen, skriv det i almanakken, eller på et kort i lommeboka. Det viktigste er at du vil se det igjen og igjen, og at du ikke glemmer det bort. 

* Få med deg noen! Det er ingen mål som er så lette å holde, som de du har sammen med noen. For å gjøre det enda mer interessant, kan den som først sprekker spandere middag på den andre, eller betale en liten straffegebyr. bare på moro, og for å øke motivasjonen. Eller dere kan kjøpe en premie til hverandre når målet er nådd (positiv forsterkning skal vel egentlig funke best).

* Belønn deg selv! Ha delmål som du kan belønne! Kjøp deg noe du ønsker deg, spis en nonstop etter hver side du har lest, gå ut å spis på favorittrestauranten, eller unn deg en dag med bare fri. Dersom målet ditt handler om trening/kosthold, kan det være lurt å holde seg borte fra usunne belønninger. Da er opplevelser best. Eller avtal med kjæresten at han må vaske opp dersom du når målet ditt. 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *