Hundre dager uten sukker gir spiseforstyrrelse

Categories O interessa

Det har blitt opprettet et arrangement på facebook som oppfordrer til å spise mindre sukker i inngangen til 2016. Arrangementet (HER) har blitt enormt populært, og over 30 000 skal delta, mens enda flere er “interessert.” Aftenposten har publisert en artikkel skrevet av en jente på 15 år (HER), som har slitt med en spiseforstyrrelse. Hun advarer mot å klikke “skal” på slike arrangementer. 
Dette bildet ble tatt for tre år siden. Jeg var så misfornøyd med meg selv, og magen som hang ut – mens de andre to var så pene. Magen var det eneste jeg så. Jeg ville ikke legge det ut noen steder…. Nå er bildet et koselig minne om den nydelige sommerdagen vi hadde. Det er også en påminnelse om å ikke ta meg selv så høytidelig. 

 

Det er mye en kan si om denne saken, og jeg forstår på mange måter begge sider. Det er veldig mye press på ungdom om å se bra ut, og å være perfekt, og for mange fører dette til sykdom, som spiseforstyrrelser. Men vi må heller ikke glemme alle dem som er syke på grunn av at de spiser feil den andre veien. Arrangementet oppfordrer bare til å kutte unødvendig sukker. Raffinert sukker i store mengder ødelegger kroppen. Ikke bare utseende, men innvendig! Å kaste innpå med sukker kan også i høyeste grad bli en spiseforstyrrelse. 

Det hele handler om den riktige balansen. Spise sunt gjør oss friskere, gladere, og sterkere. Spise for mye sukker gjør oss slitne, trøtte, sure og gjerne syke. Men et overdrevet fokus på slanking og kropp kan også føre til f.eks. en depresjon. Så hvor finner man denne balansen?

Jeg tror det viktigste er å se på hva som gjør at kroppen fungerer best mulig, ikke hva som ser bra ut. Gjør det som gjør deg glad, ikke bare her og nå, men på sikt også. Spis masse sjokolade! Men så må du ha noen dager hvor du holder litt strammere i tøylene. Måtehold er et nøkkelord. Ikke fall i noen av grøftene, for begge er like farlige på sin måte. 

Når det gjelder kropp og selvbilde: Godta at du ikke er perfekt, men at kroppen din fungerer. Det er lov til å jobbe mot noe bedre, men ikke skad andre sider ved deg selv for å komme dit. 

Jeg kommer til å fortsette å spise godteri i mengder – noen dager. Og jeg kommer til å fortsette å prøve å presse meg selv til å bli bedre å spise sunnere andre dager. Fordi det får meg til å føle meg bra! Jeg balanserer så godt jeg kan, og holder meg borte fra grøftene.

Jeg har litt for mye fett, og jeg føler meg ikke sexy i bikini. Men jeg nekter å la være å gå i bikini for det. Jeg gjør heller mitt beste, og når det ikke er nok, så driter jeg litt i det. Newsflash: Du trenger faktisk ikke å være perfekt. Men vær glad i deg selv! Glad nok til at du gir kroppen det den trenger. Glad nok til at du kan nyte den sjokoladen du har lyst på, uten et fnugg av dårlig samvittighet. 

 I love your perfect imperfections 🙂

 

Les også gjerne innlegget mitt om prisen for bikinikroppen.

3 kommentarer

3 thoughts on “Hundre dager uten sukker gir spiseforstyrrelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *