De første ukene i arbeid

Categories F Lærerlivet

Nå har jeg jobbet i noen uker som nyutdannet lærer, og jeg liker det virkelig! Læreryrket er like interessant, lærerikt og viktig som jeg forventet! Her er litt av mine forventninger, og hvordan de har blitt innfridd.

*Vanvittig hardt arbeid. Jeg hadde forberedt meg til sene kvelder, og travle helger med planlegging og vurdering. På mange måter stemmer det også; Jeg har mange lange dager. Men det er liksom ikke så slitsomt som alle skal ha det til. I helga har jeg helg, og jeg har klart å balansere det slik at jeg ikke drukner i arbeid.

* Matte, Engelsk, Kunst og Håndverk, og kanskje kontaktlærer? Ut i fra hvile fag jeg studerte, hadde jeg en forventning til hvilke fag jeg skulle undervise i, men det meste ble svært annerledes. For eksempel er 50% av stillingen min norsktimer med flerspråklige elever; et arbeid jeg har tenkt veldig lite på før jeg begynte å jobbe med det selv. Jeg er også veldig spredt: helt i fra første til tiende klasse, og alt i fra spesialundervisning til full klasse.

* Ta med arbeidet hjem? Jeg er egentlig nokså flink til å blokke ut ubehagelige ting. Hvis noen er frekke, fordyper jeg meg i ei bok, og hvis pengene begynner å minke, går jeg en tur for å klarne tankene.  Men jeg var veldig spent på om jeg ville takle alle de triste skjebnene man ser og kommer innom i skolehverdagen. Og jeg har hatt netter der jeg har grublet og tenkt på elevene mine. Jenta som ikke har noen venner. Gutten som ikke klarer å knekke lesekoden slik som de andre i klassen. Jenta som ikke har det bra hjemme. Det er en utfordring: ja da. Men det er også en velsignelse å få lov til å bety noe for disse elevene. 

* Kleint å jobbe med mine gamle lærere. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle bli å få mine tidligere lærere som kollegaer. Dette har egentlig gått veldig greit. Selv om jeg ofte føler meg litt “fersk” og uerfaren, så blir ting fort en vane. 

Nå var det vanvittig deilig med høstferie. Den skal nytes ett hundre prosent! Gleder meg stort 🙂

4 kommentarer

4 thoughts on “De første ukene i arbeid

  1. Interessant lesning for meg som akkurat har begynt på lærerutdanningen. Bra at du trives i den nye jobben 🙂 Ønsker deg en fin høstferie!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *