Make your mornings better

Categories O interessa

Jeg har tenkt litt på morgenene mine nå i ferien. Faktum er at jeg har ganske lange morgener, men jeg bruker dem på litt ufornuftige ting. Her er et eksempel.


Ps: “Mat” var i dette tilfellet en sjokolade og en neve mandler. Stakkarslig. PPS: Shake er ikke en slankegreie, men en måltidserstatter fordi jeg er lite kreativ og gira når det kommer til frokost(surprise-surprise). 

 

Konklusjonen fra hverdagen min de siste morgenene er at jeg bruker halvannen time hver dag på pc og mobil hver morgen. Ikke den beste starten på dagen! Så jeg vil gjøre et eksperiment hvor jeg bestemmer meg hvordan hver morgen skal være på forhånd. Noe av det som er viktig for meg er bedre frokost, mer fysisk aktivitet, og mer bibellesning og tid med Gud. Klarer jeg å følge planen? Vil en bedre start på dagen påvirke resten av hverdagen min??


En kilometer og ti minutter er ikke masse. Men dette er for å gjøre noe. Og noe er faktisk mye bedre enn for mye, dersom det faktisk kan gjennomføres. Jeg kan så klart alltids utvide treningen de dagene jeg føler for det. Men jeg valgte å sette meg mål som jeg tror jeg kan klare å gjennomføre flere dager på rad. 

Skal skrive litt hver dag om hvordan det gikk å følge planen, og hvordan formen har vært. Jeg har ikke tenkt til å veie meg eller noe, fordi dette ikke er et slankeprosjekt, men et livsstil- og velvære-prosjekt. 

 

Dag 1:Onsdag

Hvordan planen gikk:

Det meste gikk egentlig ganske bra. Det var litt for kort tid til frokosten, og dessuten litt for tidlig (jeg spiste smoothie flere ganger innimellom andre ting for å få spist opp alt det kalde). Tror jeg vil jogge før frokost i morgen. Ellers var planen egentlig god, så jeg prøver igjen i morgen. 

Form resten av dagen:

Var litt sliten i starten på jobb. Senere ble jeg vond i hodet – begynnende migrene som heldigvis gikk bort med en tablett og litt søvn i bilen på vei til bursdagsselskap. 

 

Juice laget av stikkelsbær, nektarin og gulrot. Supergodt! 🙂

Dag 2, Torsdag

Hvordan planen gikk:

Joggeturen var tung. Men mye bedre med frokost etterpå. Hadde egg og bacon. Digg!

Form resten av dagen:

Mye sprekere på arbeid i dag, men litt støl i noen muskler som har blitt lite trent i sommer (flaut, etter en timinuttersøkt).

 

 Dag 3, Fredag:

Hvordan planen gikk:

Havregrøt til frokost. Føler at jeg begynner å få et program som funker nå.

Form resten av dagen:

Fin! Jobb, tur med tantejenta, og middagsbesøk. Alt med god stemning 🙂

 

 

Dag 4 Lørdag:

Hvordan planen gikk:

Fikk fri fra jobb i dag siden vi har besøk av niese Vilde. Men er sterk og bestemt, og dropper ikke jogging allikevel. Programmet hver dag er nå: våkne, lese bibel, jogge, trene, bade, frokost.

Form resten av dagen:

 Fin. Trøtt på midten av dagen, men ikke sliten. Tror ikke det har noen sammenheng – kun pga. helg. 

 

Dag 5, Søndag: 

Hvordan planen gikk:

Drøyet dagen litt i senga til klokka var halv ni. Føler meg bra, og planen fungerer også godt. Jeg leker med tanken på om dette kan gjennomføres når jeg begynner å jobbe også. Da må jeg eventuelt stå opp klokka seks. Men det lar seg faktisk gjøre…

 Form resten av dagen:

 Topp!

 

 

Den nye planen som fungerte best for meg ble altså:

Jeg er kjempefornøyd med hvordan prosjektet gikk. Jeg klarte faktisk å gjennomføre! Jeg har hørt at gode vaner blir automatisert dersom de gjentas hver dag i to uker. Jeg vet ikke om det alltid stemmer, men jeg vet i hvert fall at det skal ikke mer enn èn dag til for å bryte en god vane. Så nå må jeg virkelig jobbe hardt for å fortsette med dette. 

Det beste med prosjektet er at jeg hver dag har fått gjort i hvert fall noe aktivt. Og at jeg hver dag får lest i bibelen helt i fra morgenen av – det gjør liksom noe med fokuset for hele dagen. Spillene har jeg heller ikke savnet så stort (men må jo inrømme at jeg har funnet andre tidspunkter som jeg lurer frem mobilen et øyeblikk.). Bloggen har det blitt litt mindre tid til. Men så er faktisk helsa mi, og bibelen viktigere enn bloggen også. Man må alltid prioritere bort noe.

Nå som morgenene mine er på stell, er det vel bare resten av dagen som mangler 😛

Hvordan er din morgenrutine? Vil du prøve deg på å designe morgenen din på forhånd, slik jeg gjorde?

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *