Nahum

Categories J Bibelen

“Herren er God, en festning på trengselens dag. Han kjenner dem som tar sin tilflukt i Ham.” Nah.1.7.

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Nahum (34 av 66

 

Forfatter: Nahum

 

Datering: Kort tid før 612 f.kr.

 

Innhold: Boka er profetisk, og legger frem profetiene Nahum fikk fra Gud. Den forteller om Guds dom over Ninive – en nasjon som hadde kommet langt bort fra Guds nærhet, Hans vilje, og Hans kjærlighet. I tillegg til å dømme Ninive, inneholder boka en trøst til Juda. 

 

Min Mening: Boka er litt fremmed, og noe vanskelig å se relevansen til mitt eget liv. Men det viser hvor alvorlig synd er for Gud, og hvordan Han ser på dom: som en nødvendig konsekvens av synd, som kun kan forhindres av helhjertet omvendelse. Nå var jo dette før Jesu tid, så vi har det på mange måter enklere. Men det er allikevel en tankevekker å bli kjent med Guds rettferdige side – ikke bare Hans godhet (som vi liker best å tenke på). Men tenk hvor fæl verden hadde vært dersom Gud var bare god, og ikke rettferdig – da hadde jo himmelen blitt akkurat like ille som jorda.

 

 Nå har jeg hatt en lang pause fra profetene, men skal virkelig komme i gang igjen nå. Må jo bli ferdig med denne gjennomlesningen en gang 🙂

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom


BildeKilde

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *