Dette må du ikke gå glipp av i Barcelona

Categories G Reise og ferie

Dersom du er bittelitt interessert i vill arkitektur på sitt sprøeste, er Barcelona stedet og være, og Gaudi er aktitekten å oppsøke. For til og med jeg synes at arkitektur kan være litt kjedelig mange ganger – men Gaudi sine bygg er noe annet. Det ser ut som noe som kommer fra et spennende eventyr. Den første hele dagen vi var i Barcelona på studietur, brukte vi til å vandre i Gaudis fotspor. Første stopp var den flotte kirken Sa Grada Familia.

 

 

Det neste stedet vi besøkte var Parch Guell. Jeg har ikke mange bilder av de “typiske” tingene fra parch guell, siden vi ikke betalte oss inn i den “mest spennende” delen av parken. Der finner du et og annet utrolig stilig hus, og bl.a. verdens lengste benk, og de hundre søylers rom. For ikke å snakke om dragen som har blitt et symbol på Gaudi, så vel som på Barcelona. Men det var allikevel vel verdt turen litt utenfor byen. Parken er heelt nydelig! Vi koste oss med en lunsj mens vi bare satt å nøyt utsikten fra toppen. Søylene under var også ganske stilige. De var laget for å etterligne barken på trær, og på utsiden bygget fuglene reir i muren. 

 

 

Det tredje stedet vi besøkte som Gaudi har designet, var La Pedrera, som også blir kalt Casa Milo. Dette var en veldig spesielt bolighus. Alle linjer er organiske, og inspirert av bølgene i havet. Også rekkverkene på verandaene ligner på tang og tare. Man kan også betale for å komme inn. Da får du se det utrolig flotte taket med pipene som forestiller ryttere og soldater. Deretter kan du gå ned i leiligheten som Gaudi selv har bodd i, og som er bevart slik den var med møbler og alt. For meg var taket et høydepunkt – se bare på det siste bildet i innlegget! 🙂

Jeg hadde så skrekkelig mange flere bilder fra Parch Guell, så jeg tror det kommer mer senere. Men dette innlegget ville jeg ha litt ryddig og uten bildeskred. Så du vet hva du ikke bør gå glipp av i Barcelona når det gjelder arkitektur, i hvert fall. 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Dette må du ikke gå glipp av i Barcelona

  1. Så fine bilder! Har så lyst til dra til Barcelona, men jeg har ikke gjort det ennå.
    Hadde satt stor pris på om du sjekket bloggen vår!:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *