Fem gode grunner til å sy klærne selv!

Categories A Hobby

1. Det gir mestring. Det er ikke mye som er gøyere enn når folk spør “Hvor har du kjøpt den fine kjolen?” og du kan svare: Jeg har laget den selv. 

 

 

2. Du kan spare penger. Jeg skriver kan, fordi man kan også tape penger på å sy klærne selv. Det handler om å være litt smart. Velg hva du syr, og hvilke materialer du bruker med omhu. Kjolen over brukte jeg bare omlag 60 kroner på. Men dersom du handler stoffer på panduro, og syr t-skjorter vil du ikke spare noe. Det finnes masse fint å handle på nett, eller på markeder i storbyer hvor du kan få masse for lite. Dessuten er loppemarkeder og gamle bestemødre en gullgruve med uante skatter!

 

3. Miljø. Mange av de klærne som lages nå for tiden, består av lite miljøvennlige materialer. Bomullproduksjonen bruker opp ekstremt mye av verdens vannreserver, og strechstoffer kan ikke gjenvinnes. (Kilde) Dessuten brukes det masse energi til å få laget klærne, og til å transportere dem. Enkelte plagg har vært på kryss og tvers av verden 5 ganger før de kommer i de norske butikkene. Når du syr klærne selv, har du en mulighet til å velge miljøvennlige stoffer. Men det beste du kan gjøre fra et miljøperspektiv er å gjenbruke. Sy om gamle klær som har fine stoffer. Da kaster vi mindre, og mindre trenger å bli produsert. 

 

 

4. Den umenneskelige produksjonen. Vet du hvem som lager klærne dine? I de aller fleste tilfellene er det mennesker i asiatiske land. Mange av dem arbeider 14-timers-skift. De har nærmest inteteksisterende lønn, og arbeider i helseskadelige omgivelser. Les mer om hvorfor klesproduksjonen i verden er skakkjørt her: Nordic Fashion.

 

 

5. Du får det som du vil. Dette er et kjekkere punkt å skrive om. For noe av det gøyeste med å sy klærne selv, er at du får helt unike klær som er akkurat slik du ville ha dem! Jeg må selvsagt godta at jeg ikke alltid får ting slik som planlagt – men jo flinkere jeg blir, jo mer av det jeg lager bruker jeg i hverdagen – og til fest:

2 kommentarer

2 thoughts on “Fem gode grunner til å sy klærne selv!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *