Gotiske vinduer og blomstrete kjoler

Categories A Hobby

Det har vært deilig å ha noen dagers pause i fra skolen. Selv om kunst og håndverk er kjekt, kan det bli nokså travelt i perioder. I dette innlegget har jeg tenkt å vise dere resultatet av eksamensoppgaven vår, samt å skrive litt om den neste store oppgaven på skolen, som er en valgfri oppgave. 

I forrige uke hadde vi eksamen i emnet arkitektur. Oppgaven var å velge en periode innen arkitektur (Gotisk) og lage en installasjon i et rom som gjenspeilte perioden. Vi (gruppa mi) valgte å fokusere på glassmaleri i fra de gotiske katedralene, og laget vårt helt eget  glassmaleri inne i et mørkt rom med hvelving i taket (laget av stoffbiter) og en liten beskjeden knele-krakk foran det digre vinduet. Vi ville få frem den gotiske “følelsen” av storslåtthet, gudsfrykt og beundring. Og det tror jeg faktisk at vi klarte også! Da vi skulle presentere verket vårt, leste vi et bibelvers:

“Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til

Den som ble til i ham, var liv, og livet var menneskenes lys.

Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.”

Tittel: LY(S)

 
Nå er vi veldig spent på hva slags karakter vi får – det var også ganske mye skriftlig arbeid inkludert her 🙂 

 

Uansett. Neste oppgave er å skrive en FOU – en forsknings og utviklings-oppgave der poenget er at jeg skal lære noe. Denne oppgaven teller 15 studiepoeng, så den er ganske viktig. Jeg har valgt å jobbe med sying, og skal sy tre kjoler i ulike stoffer for å lære meg mer om hvordan ulike stoffer fungerer til slike prosjekter. Nedenfor ligger noen av stoffene jeg kanskje skal bruke. Det grå med prikker skal jeg helt sikkert bruke. Og så var det to av de andre, da….?

Tror at dette blir en gøy oppgave til å avslutte et kjekt år med Kunst og Håndverk – og et kjekt studie for å bli lærer. Tenk! Om bare noen uker/måneder er jeg ferdig utdannet! Det er så merkelig…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *