Mika

Categories J Bibelen

” Men jeg vil speide etter Herren, vente på Gud, min frelser. Min Gud vil høre meg!” Mika.7.7.

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Mika (33 av 66 – halvparten!

 

Forfatter: Mika

 

Datering: Mellom 704 og 696 f.kr.

 

Innhold: Boka er profetisk, og legger frem profetiene Mika fikk fra Gud. Den inneholder blant annet en del profetier om Jesus.

 

Min Mening: Den sier mye om Guds tilgivelse og medlidenhet, og den oppfordrer til omvendelse. Jeg likte også veldig godt verset som sier at Gud fører vår sak – selv om det er Ham vi synder mot (Mik.7.9). SÅ stor er hans kjærlighet for oss (selv i gamletestamentet!)

 

 Det er mange som strever med å se at Gud er den samme i GT og NT. Og jeg kan til en viss grad si at jeg skjønner dem. Men samtidig, så viser også GT en nådefull og tilgivelde og kjærlig Gud som bruker straff for å føre menneskene på riktig vei – slik foreldre også gjør med barna sine. Det er i hvertfall tånnevis med eksempler på Guds nåde i GT hvis man bare er åpen for å se dem 🙂

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom


BildeKilde

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *