Dette må du vite for å få drømmekroppen 2015

Categories O interessa

Nå er det januar, og verden går amokk med nyttårsforsetter som sirkulerer rundt kosthold, trening og kropp. Mange har feil teknikk når det kommer til både trening og kosthold, og gjør egentlig bare vondt værre for seg selv. Så det er vel bare på sin plass at jeg skriver litt om mine tanker om saken. Spesielt siden mitt innlegg gjerne har en litt annen vinkling enn hovedstrømmen. Så her kommer mine råd om sommerkroppen:

 

Å gå ned i vekt handler mest om kosthold, og noe om trening. Du bør ikke spise mindre, men spise riktig. 

 

 

Du er mer enn kroppen din. Aldri glem det. En fin kropp kommer aldri til å vare evig. Du skal ta vare på deg selv, men du skal ikke gjøre det for å bli bra nok – det er du allerede!

 

 

For å gå varig ned i vekt, må man få i seg mat – skikkelig mat – rett etter trening. Dette gjør at kroppen bygges opp, ikke brytes ned. Disse musklene øker igjen fettforbrenningen mens du hviler. Så å spise lite og trene mye gjør egentlig bare at du mister både fett og muskler, og så kryper fettet veldig fort tilbake når forbrenningen din synker (fordi du får for lite mat). 

 

Alle er forskjellige. Selv om man spiser det samme, og gjør det samme, vil vi aldri bli helt like. Ikke la den brede rumpa, eller de tynne beina få deg til å føle deg mindre verd. Det som du ser på som grusomt, legger ikke andre merke til. Vi har alle våre ting vi skammer oss over. For tydelige ribbein, for utstikkende mage, for mye kviser, for lange ører. Det er faktisk ikke noe vi kan hjelpe for, og det er ingen andre enn deg selv som bryr seg det minste om det. 

Gjør små endringer som har store konsekvenser. Start med en trening i uka. En mindre dag med godteri. Eller en usunn ting du kan kutte helt ut (brus? sjokolade? chips?). Sett deg mål du kan klare, og som litt etter litt gjør hverdagen sunnere.

 

Du vil aldri bli fornøyd med sommerkroppen, før du kan være fornøyd med en kropp som har feil. Vi har alle våre feil, men vi har bare en tendens til å se på våre egne gjennom forstørrelsesglass. Vær snill mot deg selv i sommer, slik du er snill med andre rundt deg. 

Hva synes du om tipsene? Har du noe å tilføye?

4 kommentarer

4 thoughts on “Dette må du vite for å få drømmekroppen 2015

  1. Fint innlegg, fine bilder. Jeg for min egen del er nok dessverre litt enten eller. Enten sunn eller usunn. Synes det er vanskeligere å være sunn med usunne vaner, enn bare sunn, om du skjønner hva jeg mener? Når jeg først er i et sunt spor blir jeg gjerne der. Og litt usunt i blant går bra, å skeie ut i blant går bra, men hovedproblemet mitt er at det alltid er en god anledning. Hvordan skal man velge hva som er fest, når det nesten er fest hver dag..

  2. fjellgeitbundingen: Hehe, jeg er mer sånn at jeg klarer ikke å være heelt sunn. For meg er det alltid sunnere som gjelder 🙂 Men vi er forskjellige 😉
    Det viktigste, synes jeg, er at utseende ikke får for mye makt over oss. For hos mange tar det helt totalt overhånd. 🙂

  3. Mulig det er sånn at utseende får for mye makt over noen. Jeg kjenner nok ikke så mange slike. Men har vel sett noen slike på tv. Også tenker jeg at i visse turnmiljøer, film og modell er det noen usunne normer ute å går, og jeg tenker det kan være lett å fome seg for å bli godtatt i det miljøet man er. Slik gjør man jo f.eks i en menighet også. Det er måte å si ting på som er mer godtatt enn annet, det er usunt å være for opptatt av kroppen sin o.s.v Selv tenker jeg at det er sunt med balanse, og det er ikke alltid så lett å se hvorfor man gjør som man gjør. Er det for å bli likt og akseptert? Hvor store forskjeller tillater dine omgivelser?

  4. fjellgeitbundingen: Nei, det er nok alt etter hvem man henger med 🙂 Jeg har merket en tendens til at noen blir litt for opphengt i utseende både i treningsmiljøer, og kanskje spesielt blant en del tenåringer. Man legger plutselig hele sin verdi i hvordan en ser ut. Som du sier, må man ha balanse 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *