Hjemmelaget godteri – sukkertopper

Categories S Mat

 

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle disse godteriene, men sukkertopper var nokså nær. Noen kaller dem også flesk, eller seigemenn. I hvertfall er de seige, gode, og enkle å lage. Oppskriften fant jeg HER – den kommer også nedenfor. Jeg laget halv oppskrift, som egentlig ble mer enn vi klarte å spise selv. Våre var med vanilje og tuttifrutti-smak. Til slutt endte jeg med å ta dem med i et bursdagsselskap – og det var en god ide! For da forsvant de i hvert fall 🙂

PS: Hvis du skal lage dem: de jeg dyppet i sukker, bare smeltet. Det var mye bedre å bare ha dem slik de var.

Gøy å prøve nye oppskrifter. Men jeg ifkk ikke helt dilla på disse, så jeg vet ikke om det blir til at jeg lager dem flere ganger. I såfall ville jeg ha laget mer med farge, og mindre hvitt, for det rosa likte jeg best 🙂

Her er oppskriften jeg tok utgangspunkt i:

Bringebær og SitronPuffer.

36 gelatinplater
2 dl vann

Legg gelatinplatene i kaldt vann, en etter en.. Putter du alle oppi sammen, så kleber de seg bare sammen og blir vanskelig å løse opp.

 **********

1kg sukker
3,5 dl vann
Bland vann og sukker i en kasserolle. Varm det forsiktig opp å rør til sukkeret er helt oppløst.

**********

Varm så opp gelatinrøra til gelatinen er oppløst, å du kan helle gelatinblandingen over i sukkerblandingen

 

**********

Så deler du røra i 3.. 3 dl i hver, og resten oppi miksmasteren..
Den ene delen av dem som ikke skal i mikseren, har du i ca 1/2 ts smaksessens.. Her kan du velge mellom flere smaker. Jeg syns bringebær og sitron er best.
Så tar du oppi noen dråper med farge..
Til bringebærsmaken syns jeg rød konditorfarge passer best. Men her også gjør du som du vil.

Det er en veldig store røre, så vi lager med 2 ulike smaker og farger. I dag har vi valgt blå farge og sitronsmak på den ene, og rød farge og bringebærsmak på den andre..

 

Men over til sukkergelatinblandingen igjen.. Du har som nevnt leger opp, delt røra i 3.. 
2 av delene har du tilsatt smak og farge..
Den siste delen har du i miksmasteren, der du tilsetter noen dråper med vaniljeessens.
Å mikser til det blir en hvit fluffy røre. Ja, nesten som eggehvite. Du pisker til den blir tykk og stiv..

Så har du halvparten av den røra med farge og smak i, oppi en form.


(Glemte å ta bilde da jeg kun hadde i det første laget med fargegele.. Men den ligger under der som dere ser.
Når dere leser videre nå, så skjønner dere resten av bildet her 🙂

Putt det inn i kjøleskapet, å la det stå der til det stivner såpass at du kan borti med fingeren, å det henger litt fast, så er den stiv nok..
Ta formen ut, å ha over den hvite vaniljefyllet/kremen..
Smør “kremen” utover over det fargede, og hell over resten av fargerøren oppå der igjen..

Så setter du det hele inn i kjøleskapet igjen..
Der kan det bare få stå til neste dag helst..

 

Å da kan du trykke ut figurer med små pepperkakeformer, eller andre type former om du har. Eller bare skjære dem i ruter.
Figurene legger du rett over i en skål med sukker.. Dette for at de ikke skal klebe seg fast i hverandre når du serverer dem..
Disse er også veldig gode å lage til julegodt..

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *