Amos

Categories J Bibelen

Søk det gode og ikke det onde, så dere får leve!
          Da skal Herren, hærskarenes Gud, være med dere, slik dere sier.
Amos.5.14.

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Amos (30 av 66)

 

Forfatter: Amos

 

Datering: 760-750 f.kr.

 

Innhold: Amos er en av de profetiske bøkene, og tema er omvendelse fra synd. Amos refser dem som behandler sin neste (og de svake i samfunnet) dårlig, og fokuserer på at gode gjerninger er viktigere enn tomme tradisjoner.

 

Min Mening:  Amos skiller seg ikke voldsomt ut fra gjengen med profeter. Det jeg satt igjen med, var en iver etter å enda en gang ransake meg selv; må jeg omvende meg fra noe? Må jeg bli mer avhengig av Gud, og mindre av alt annet – som f.eks penger, popularitet osv? Jeg synes også det var inspirerende å se hvordan Gud bruke en helt vanlig person som Amos (7.14.) i sin store plan. Da kan han bruke meg og deg også!

 

Det er tungt å  lese profetene (og andre deler av GT), og jeg vil ikke anbefale det til deg som nylig har blitt kristen. Det er jo Nye Testamentet som gjelder oss. Men det er også godt å lese GT noen ganger. Bare for å se at Gud har vært den samme hele tiden. Og for å forstå hans langtidsplan for menneskeheten. Og for å se at selv i tre tusen gamle skrifter, kan jeg finne masse mening for min hverdag ved hjelp av den Hellige Ånd.

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom


BildeKilde

 

1 kommentar

1 thought on “Amos

  1. Jeg liker måten du gjør det på med bibellesning. Det er slik vi lærer fra Guds ord. Å spørre hva ordene forteller til oss.
    Ha en fin kveld til deg:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *