Joel

Categories J Bibelen

Men selv nå, sier Herren,
          vend om til meg av hele deres hjerte
.
Joel.2.12.

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Joel (29 av 66)

 

Forfatter: Joel

 

Datering: Antagelig 835-805 f.kr.

 

Innhold: Joel er en av de profetiske bøkene, og tema er omvendelse fra synd. Joel forteller om en stor landeplage med gresshopper, og sammenligner dette med “Herrens dag, den store og fryktinngytende.” Han advarer mot synd, og peker på Guds nåde og tilgivelse.

 

Min Mening:  Boka er veldig kort, men får tydelig frem poenget sitt. Jeg bet meg merke i hvordan Gud straffer – ikke for å være kjip, men for at folket skal omvende seg, og komme tilbake til ham. Slik som en god far ville gjort med et ulydig barn. Boka inneholder som sagt profetier om endetiden, og de er alltid lure å få med seg og ha i bakhodet.

 

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom


BildeKilde

 

 

 

1 kommentar

1 thought on “Joel

  1. Det er en fin vane. Jeg leser et kapittel om gangen fra gamle testamente og nye nytestamente og spør Gud hva han lærer meg med det som står i kapitlene. Jeg skriver alt og det var mye å lære. Boken er en utømmelig kilde. Lykke til med lesingen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *