Frihet 14

Categories O interessa

Lørdag var vi på Frihet 14, et arrangement som setter menneskehandel på agendaen. Vi møtte opp i Stavanger sentrum, gikk en marsj rundt breiavatnet, og hadde etterpå en markering på torget. Hele tiden øste regnet ned. Når jeg tenker meg om, så har det faktisk vært regn hvert år på Frihet-arrangementene. Og det fikk meg til å tenke litt hvordan det var fint.

For regnet gjør det egentlig enda sterkere. Regnet forsterker håpløsheten og depresjonen de solgte menneskene må føle. Og regnet får meg til å skamme meg over mine egne grunne “sorger” (Jeg er så våt, stakkars) når vi snakker om mennesker som har det så uendelig mye værre. Regnet utfordrer oss til å svare på; Hvor viktig er andres lidelse for deg? Kan du utholde noen kalde, våte minutter for deres skyld?

Og slik er regnet helt på sin plass, på en måte.

 

Etter markeringen på torget, tok vi oss en pause fra alt det alvorlige på kvadrat. Historier om hvordan mennesker blir kidnappet, solgt og misbrukt verdem over henger enda i, men vi klarer å nyte en pizza på Dollys. Og så bestemte vi oss for å høre et foredrag av politietterforsker Rudolf Christoffersen som har jobbet mot menneskehandel i flere år, og har vært involvert i flere saker med ofre som er tilknyttet Stavanger og Bergen. Det var sterke historier, blandt annet en albansk jente som ble gift bort da hun var 13, og deretter solgt for å være lommetyv i Norge. Hun ble voldtatt, og fødte et barn rett etter at hun var blitt femten. Barnet og hun selv ble gjentatte ganger funnet sovende på offentlige toalett.  Heldigvis ble bakemennene dømt. I denne saken.


En annen sak omhandlet ei prostituert som ikke ville innrømme hva som ble gjort med henne. Før flere år etter dommen – da takket hun Bergenspolititet for at de ikke hadde trodd på henne da hun hevdet at bakmennene var “vennene hennes”.

Og hvorfor skriver jeg om dette?
Vel, sånn rent utenom at historiene har gjort sterke inntrykk, så går det også mer og mer opp for meg hvor viktig det er at vi vet. Martin Luther King Jr. har sagt at “Den størte tragedien er ikke onde menneskers brutalitet, men gode menneskers  taushet.”

5 kommentarer

5 thoughts on “Frihet 14

  1. Bra med noen solskinnshistorier oppi det hele. Tenk så fælt å havne i et land hvor man ikke kjenner språket, og ikke tør å si ifra.. Tvangsgifting av barn er jo menneskehandel det også. Kvalmt å tenke på at mange steder i verden er det godt voksne mannfolk som bestemmer seg for å gifte seg med 11-åringer. De har penger, og derfor går foreldrene med på det… Arrangerte ekteskap kan sikkert fungere det også, men jeg mener da at partene bør være voksne før det skjer, og gå med på det frivillig. Jeg er forøvrig glad jeg fikk velge mannen min selv!

  2. Kan jeg spørre deg om noe helt annet? Jeg har lagt merke til at dersom jeg går inn på lenkene på sida di, får jeg opp alle innleggene dine, med bilder og alt. Gjør jeg det samme på min egen side, kommer bare overskrifta og litt tekst opp, og en må klikke seg inn på hvert enkelt innlegg, noe som selvsagt er litt tungvint i lengden. Vet du hvordan man endrer det, og gidder du å forklare det for meg? Jeg hadde blitt superglad om jeg fikk forandra på det 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *