Det du har i hjertet

Categories tanker, tro og filosofi

I en spennende bok ble det en gang skrevet:

Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger, og hvor tyver bryter inn og stjeler. Men dere skal samle skatter i himmelen, der verken møll eller mark ødelegger og tyver ikke bryter inn og stjeler.  For der skatten din er, vil også hjertet ditt være.” I den samme boka står det også

Hva har du i hjertet ditt, egentlig?

Jeg fikk verset ovenfor sendt til meg på mail her en dag, og begynte å tenke på hvor hjertet mitt er for tiden. Og med en gang kom svaret til meg; Hjertet mitt er hos ungdommene i bygda – jeg gleder meg til å starte ungdomsarbeidet igjen nå i høst. Hjertet mitt er hos bloggere jeg føler som sliter med livet, selvtillit, og selvmordstanker. Hjertet mitt er hos de i verden som har det vanskelig og vondt. De som blir misbrukt, torturert, forfulgt, kidnappet og solgt. Og hjertet mitt verker for dem!

Og jeg la merke til at alle disse hjertesakene har blusset opp i det siste. Jeg ble tent på ungdomsarbeid da vi var på ungdomstyremøtet. Jeg ble vekket opp for mange folks lidelser ved å lese en bok jeg nettopp bledde ferdig i (skrevet av Tobymac, anmeldelse kommer). Men i sommer har hjertet mitt egentlig vært litt for slapt. Og slik har kanskje flere hatt det? Blir hjertet litt for blendet av sola? Og strender og bøker og feriereiser og slikt? Da vil jeg vekke deg opp, og bare minne deg på å samle skatter i himmelen. Gjør noe med et evighetsperspektiv!

Praktiske forslag:

* Det nærmer seg arrangementet FRIHET14 som handler om å stå opp for de menneskene som blir solgt. Det skjer i Europa. Det skjer i Norge. Det skjer i Stavanger. Det skjer på landsbygda. Kanskje skjer det rett under nesen på deg! Slavehandel er SÅ mye mer utbredt enn folk vet om. I DAG! Vil du være slik som tyskerne under andre verdenskrig som lukket øynene? Arrangementet jeg har linket til (HER) er en aksjon i Stavanger. (Oslo: HER) Bli med for å lære mer, og å være en stemme for de stemmeløse!

* Gi penger til en god organisasjon du har tilit til. Har du ikke penger, kan du gjøre noe for å tjene dem. Rydd hager, mal hus, eller selg noe du har laget.

* Bry deg om menneskene rundt deg. Familien din, så vel som rumenske tiggere. Alle! Gi rikelig av smil, klemmer, lytting, tid og omsorg.

* Frivillig arbeid. Google mulighetene i ditt nabolag!

* Be! Be for blogger, folk på gata, organisasjoner, bydeler, arrangementer osv. Bønn kan flytte fjell! (anbefaler igjen boka til Tobymac som virkelig viser dette)

 

Og finn for all del ut: Hva er i ditt hjerte? Har du en hjertesak?

Jeg kjenner i hvert fall nå at hjertet mitt brenner varmere for hvert øyeblikk!

1 kommentar

1 thought on “Det du har i hjertet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *