En ferie fra alt?

Categories tanker, tro og filosofi

Nå er det sommerferie for mange av oss, og da kobler hjernen min over på en helt egen frekvens. Det er ferie fra å vite hvilken dag det er, og det er ferie fra hard lesing og slitsomme prøver. Det er ferie fra å stå opp tidlig, og ferie fra å legge seg tidlig. Det er også ferie fra de aller fleste fritidsaktiviteter. Og noen ganger tror jeg at vi tar ferie fra omtrent alt på sommeren. Men du må ikke ta ferie fra Gud. Gud er den samme hele tiden, og vårt forhold til ham trenger ikke å stå på pause selv om mange menighetsarbeid gjør det.

Jeg merker selv at min tid sammen med Gud har forandret seg når det har blitt ferie. Og jeg skulle virkelig ønske at det hadde blitt mye mer tid til å være sammen med Gud i bønn, men det har det ikke blitt. På tross av at jeg liksom skal ha så mye mer fritid nå om sommeren. Det handler om prioritering, både nå, og utenom ferien. Lese i bibelen, eller se serie? Be litt, eller sjekke facebook? Lovsynge litt, eller gå ut med venner med en gang? Man kan få tid til både det ene og det andre, hvis man bare setter Gud først!

Og hvis noen lurer på hvorfor i alle dager jeg vil sitte å snakke med en Gud langt oppi himmelen, så vil jeg bare si at det ikke er sånn det funker. Gud er i meg, Han. Han hører på hvert ord jeg sier til Ham, og hvis jeg hører godt etter, kan jeg høre at han svarer. Tid sammen med Gud er en investering, og hjelper meg med å takle hverdagen på en mye bedre måte. Det gir meg fokus og retning, og er rett og slett balsam for sjelen. For Gud gir oss gaver som kjærlighet, glede, fred og godhet – ja, alt godt! (Gal.5.22.)

Så nå har jeg tenkt til å komme i gang med èn gang, og ha litt kvalitetstid med skaperen (og ikke bare snakke om det).

Jeg gjorde det. Tid med Gud, altså. Nå, før jeg skreiv ferdig innlegget. Og vet du hva? Han snakket til meg! Han minnet meg på verset i joh.3.30, og forsikret meg om at livet med Ham er mye bedre, større, sterkere og herligere enn livet uten. Ja, jeg føler meg rett og slett inspirert!

6 kommentarer

6 thoughts on “En ferie fra alt?

  1. God morgen skjønne, spreke, sportye du! Er innom for å ønske deg en god mandag, og håper du har hatt en fantastisk start på uken 🙂 Å lese bloggen din er høydepunktet på dagen, derfor er det alltid moro når det er et nytt innlegg så tidelig om morgenen 🙂
    Stooor klem fra fast leser – vektlofterjenta.com ❤

  2. Det fungerer vel litt på samme måte som meditasjon, gjør det ikke? Man finner lettere tilbake til roen når man tar seg tid til en pause fra alt det jordiske..

  3. Ann: Ja, absolutt 🙂 Jeg tror vi er altfor dårlige i dagens samfunn til å sitte ned å bare tenke, kjede oss, og gjøre ingenting. Jeg tror også at å be gir oss et større perspektiv, mer takkemlighet, og mer omsorg og omtanke for andre 🙂

  4. Er veldig enig med deg! For meg blir ofte sommerferien tid for leir, noe som betyr at jeg får satt litt ekstra fokus på Gud – og jammen er det godt, for vanene har en tendens til å skli litt ut i ferien, når alle andre rutiner faller bort. Det er godt å få litt tid sammen med Gud, det gjør dagene mye bedre 🙂

  5. Kristine: Ja, det er så trist at jeg ikke skal på leir i sommer 😛 Ikke en gang en teamtur, som det har vært de siste seks årene (Det er virkelig knall-bensin på Jesus-brannen :))
    Så jeg må bare gjøre mitt beste, og prøve å flette inn Gud i hverdagen min. Men det er faktisk veldig vanskelig med få faste rutiner… 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *