En kropp under vedlikehold

Categories O interessa

Det kommer jevnlig et lite innlegg fra meg om kroppsfokus og sånt. Men jeg tror at det er viktig å ha på dagsordenen; rett som det er. 

Det siste halve året har jeg hatt nokså mye fokus på kropp. Jeg vil ned i vekt til bryllupet. Flatere mage, bort med “kjærlighetshåndtak”. Og jeg kjenner gang på gang hvor lett det er å bli “dradd med” til å få et usunnt kroppsfokus – i den andre retningen. Jeg spiser mindre godteri, og trener mer. Ser til og med litt resultater, og dette inspirerer. Og jeg mener for all del at dette er bra! Det er bra å ta vare på seg selv. Bra å være sunn.

Men vi må ikke ha et overdrevent kroppsfokus. Det er ikke sunt. Man skal kunne kose seg innimellom. Man skal kunne la være å trene en dag uten å få dårlig samvittighet. Kroppen blir aldri perfekt, og før eller senere må vi bare godta at den er slik den er, og arbeide med det vi har. Eller skal vi fortsette å operere alle skavanker, når trening en dag slutter å være nok? Når kosthold og alder ikke lenger er enige om å forynge huden? Skal vi da ta reduksjoner og injeksjoner og silikoner til vi dør?

Når jeg trener, treffer jeg mange som har “tatt helt av”. Mange som trener fem til sju ganger i uka og drikker shakes og spiser barer til alle mulige måltider, lavkarbo, protein-diett, kun fisk til middag osv. Men et sunt kosthold er variert, og sunn trening har tid til restitusjon – hvile – og tar ting i sitt eget tempo. Jeg mener ikke at å trene fem ganger i uka er galt, men for noen så er det det. Jeg har bestemt meg for at jeg må sette en strek. For jeg vil ikke bli dradd med i et liv som KUN handler om kosthold og helse. Selv om jeg vet hvordan det føles å være litt mer lubben enn vennene sine.

 

Kroppen min er midlertidig. Jeg vil behandle den best mulig, så den ikke forfaller, men jeg kan ikke behandle den som det viktigste i mitt liv. Hvis trening gjør at jeg ikke har tid til venner, hvis kostholdsvaner gjør at jeg aldri kan kose meg, og hvis kroppsfokuset mitt blir det viktigste i mitt liv, hva er det da jeg trener for? Jeg vil heller være lubben og en god venn, enn en vakker treningsnarkoman som kun har tid til kropp. Jeg vil ha en kropp som fungerer (og selvsagt en å være fornøyd med også), men da må den jo ha noe å fungere til. Et godt liv med mening. Og meningen med livet mitt er i hvert fall ikke, og vil nok aldri bli, kroppen min.

Hva mener du om dette?

Hvor viktig er kropp for deg?

Synes du noen er så opptatt av egen kropp at det blir egoistisk?

 

Les gjerne også innleggene mine Kropp i Fokus og Tar du deg råd til Bikinikroppen? Spesielt det sistnevnte er jeg fornøyd med, og anbefaler.

#kropp #kroppsfokus #selvbilde #indentitet #selvtillit #trening #kosthold

4 kommentarer

4 thoughts on “En kropp under vedlikehold

  1. Oi, dette var utrolig godt skrevet, og jeg er så enig med deg! Du har rett i at kroppsfokuset står sterkt overalt, og det er så viktig å være en motvekt til alt dette. Takk for at du delte en god og viktig tekst! Og forresten så ser du veldig sunn og flott ut, og jeg ser for meg hvor vakker du blir den dagen du står brud!

  2. Oppigard: Tusen takk!
    Sunn har jeg nå aldri vært, men har skjerpet meg litt nå i forkant av bryllupet; begynt å trene, og redusert noe av godteri-inntaket. Men hadde et lite tilbakeskritt på godte-fronten i tyskland, da 😛

  3. Når man er på tur skal man selvfølgelig få lov til å kose seg 🙂 Stå på videre! Jeg gleder meg til å følge deg videre frem til den store dagen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *