Salomos Ordspråk

Categories J Bibelen

Et menneskes hjerte planlegger sin vei, men Herren styrer hans skritt.

Ordsp. 16.9

 

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Salomos Ordspråk (20 av 66)

 

Forfattere: Samuel, med deler av Agur og kong Lemuel

 

Datering: 1ca 950 f.kr, men deler fra ca 750f.kr.

 

Innhold: Salomos Ordspråk inneholder mange korte små ordspråk og visdomsord som kan være nyttige i hverdagen. Mange av dem handler om å være vis. Og visdommen er å holde seg tett til Gud.

BildeKilde

 

Min Mening:  Boka og er nokså enkel å forstå, men allikevel mye å gripe fatt i. Det er veldig interessant å se på hva Salomo mener er visdom, og hva vi tenker på som visdom i dag… 🙂

 

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom

3 kommentarer

3 thoughts on “Salomos Ordspråk

  1. Jeg elsker å les gamle bøker, helst filosofiske. Om de er inne Kristendommen eller andre trosretninger er ikke så viktig for meg. Det å lese hva mennesker sto for og tenkte for lenge siden, det er rett og slett fascinerende.

  2. Karoline Johannesen: Da bør du prøve deg på Forkynneren i bibelen. Vanvittig filosofisk, og med et par snåle betraktninger 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *