Hvorfor jeg ikke leser bloggen din (Bloggtips)

Categories K Blogg

I dette innlegget har jeg samlet opp noen tabber som mange bloggere gjør, som gjør at jeg ikke går inn på bloggen deres igjen. Så hvis du vil ha flere lesere, bør du unngå noen av disse tabbene.

 

1. Du har for mye skrivefeil

En blogg med masse skrivefeil blir vanskelig og slitsom å lese. Det tar ikke mange ganger før jeg gir opp, og leser en mer velskrevet blogg i stedet. Så korrekturles på innleggene dine!

 

2. Du har for lite bilder, og for mye, eller for tettpakket tekst

Det visuelle intrykket betyr mye. Ikke ha for tettpakket tekst. Bruk avsnitt ofte, og ha gjerne med små underoverskrifter for å gjøre innlegget lett å finne frem i, spesielt hvis det er mye tekst. Bilder kan også være en god hjelp, men bare hvis bilde og tekst henger sammen. Ellers kan bilder faktisk også være forstyrrende.

3. Du har for mye bilder

Dette kan kanskje virke litt motsatt av punkt 3, men jeg synes det er kjempeslitsomt hvis jeg må vente og vente på 50 liknende bilder som skal poppe frem nedover innlegget. Da er det bedre å plukke ut de fineste, eller fordele dem over flere innlegg.

4. Jeg forstår ikke hva innlegget vil frem til

Det er kjempeviktig at et innlegg har et klart fokus, en klar vinkling, eller et klart tema. Ikke bare mange løse tanker. I stedet for en oppramsing av “alt du har gjort i dag” kan du skrive litt mer om en konkret ting. Ha en klar hensikt med innlegget. Skal det underholde, engasjere, oppmuntre, informere eller inspirere? Tenk over hva du vil gi leserne gjennom innlegget ditt.

5. Det er ikke noe innhold

Dette punktet henger litt sammen med punkt 4. Pass på at leseren får noe ut av innlegget ditt. Det er ikke interessant å kun lese om hva du spiste til middag i dag, men en oppskrift på en vellykket rett kan være veldig nyttig! Alle innleggene dine bør ikke være like, men ha et klart, interessant innhold.

6. Du skriver kjedelig og dødt.

Bruk leserens følelser for alt de er verdt. Folk blir automatisk interessert hvis du engasjerer følelsene deres. Skriv om ting som du vet folk er opptatt av, og bruk også sterke ord og bilder for å få frem følelser.

OG SIST MEN IKKE MINST

7. Du beklager deg konstant for at du ikke har blogget.

Jeg leser gjerne en blogg som blir oppdatert en gang i måneden. Men jeg leser ikke en blogg som oppdaterer kun med unnskyldninger for noe som ingen er fornærmet over. Du jobber ikke for leserne dine! Slapp av, og skriv når du selv vil det. Og hvis du følger retningslinjene i dette innlegget, får du antakelig lesere, selv om du bare blogger et par ganger i uka.

Les mitt innlegg om å bli en bedre blogger HER hvor du finner litt mer eksempler, og noen flere tips.

Inspirasjon til dette innlegget kom HERFRA

13 kommentarer

13 thoughts on “Hvorfor jeg ikke leser bloggen din (Bloggtips)

  1. Hahaha, døøør på det siste punktet, DEN irriterer meg mest 😛
    Jeg blogger mest for min egen del igrunn, for å få ned tips og inspirasjon i håp om å få litt tilbake 😉

  2. Hei, ja her kan vel de fleste lære noe, tror jeg også luker bort mange av disse, men ikke alle, det er noen som likevel har noe i seg som fenger, så jeg tror for min del at det er mer komplekst enn som så. Noen fenger likevel. Noen ganger når du bli kjent med personen bak bloggen, så får man lyst til å gå inn å lese. Ellers så er det overskrift og evt min dagsform som avgjør om jeg går inn å ser..Det er fint når folk svarer på kommentarer, og evt kommenterer tilbake innemellom. Også prøver jeg å lese blogger som gir meg noe. For mye banning og negativitet gjør at jeg heller leser andre blogger.

  3. projectbride: Ja, det er jo forskjell på meningen med blogger så klart 😉 Men jeg tenker at alle blogger ønsker jo å formidle noe til leseren; en eller annen opplevelse. For hvis man bare blogget for seg selv, kunne man like godt skrive dagbok uten å publisere den.

  4. fjellgeitbundingen: Ja, her har du lagt til noen gode punkter til listen min 🙂 Jeg også slutter å lese blogger med mye banning.. 🙂

  5. Flott innlegg. Mange gir uttrykk for at de føler seg forpliktet til å blogge, men som du sier, så jobber de jo ikke for bloggen. Man blogger jo først og fremst fordi man har noe på hjertet som man ønsker å dele. Ikke fordi man på død og liv MÅ poste ett eller annet.

  6. Jeg fikser ikke å lese blogger med masse skrivefeil. Hvis jeg ser feil allerede i overskriften, eller i den lille smakebiten man får på vennefeeden, så orker jeg rett og slett ikke å trykke på innlegget. Ellers er jeg enig i det andre punktene også, selv om det med å skrive fengende og interessant kanskje ikke er like lett for alle. Det er riktignok et punkt man kan forbedre seg mye på, ved å skrive mye, og å lese andre blogger 🙂

  7. Må si meg enig med deg! Er det en ting jeg hater så er det å lese blogger med masse skrivefeil og ikke minst; smiley! En smiley her og der gjør ingenting, men så fort det utvikles til “idag var jeg på skolen og jeg falt av stolen xD <3 😀 😀 :D:P :P" så er man egentlig svartelistet av meg..Haha.

  8. bsigurdsen: Hehe, ja smileys er også slitsomt. Og man gidder uansett ikke å “lese” mer enn en. Man bare ser forbi alt rotet, liksom..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *