Hvorfor tillater Gud så mye vondt? (historie)

Categories Q Lignelser

“Du Gud? Kan jeg spørre deg om noe…..?”

Selvsagt kan du det!

“Kan du love at du ikke blir sint da?”

Jeg lover!

“Hvorfor lot du så mye dritt skje meg i dag, Gud? det har jo vært den verste dagen på lenge…!”

Hva mener du?

“Jo, først forsov jeg meg….og deretter tok det jo en evighet før jeg fikk start på bilen!”

Ok…

“Ja, og i lunsjen klarte damen å lage feil mat til meg, så jeg måtte stå og vente altfor lenge!”
“Og på vei hjem, døde telefonen min, akkurat i det den ringte og jeg skulle til å ta den…”

Jaha….

“Og som om ikke det var nok…Når jeg endelig kom hjem, skikkelig sliten og lei, skulle jeg sette meg ned og slappe av – med føttene i det nye fotmassasjeapparatet mitt….Og da funket det selvsagt ikke! Ingenting ble som det skulle i dag – det har vært en drittdag fra a til å. Hvorfor gjorde du dette mot meg, Gud?”

Vel,  nå skal du høre….I dag morges sto dødsengelen på besøk ved din seng. Jeg måtte sende en av mine engler for å bekjempe ham, slik at du kunne beholde livet. Jeg valgte å la deg sove tungt gjennom det….

Og jeg lot ikke bilen din starte når du ønsket det, fordi det var en fyllekjører på den veien du skulle dra. Hadde du vært i rute i dag, ville du også blitt påkjørt av ham…

Hun som lagde mat til deg i kantina i dag, var syk – og jeg ønsket ikke at du skulle bli smittet. Derfor måtte du vente på at en annen lagde ny mat, for jeg visste at du ikke kunne bli borte fra jobb nå….

Og telefonen din døde, fordi samtalen du var på vei til å få, var fra en person som ønsket snakke stygt om deg og bryte deg ned. Det ønsket jeg ikke la deg høre….

“Jeg forstår, Gud….beklager, Gud…..”

Åh, og det fotmassasjeapparatet ditt? Vel, dersom det hadde virket, ville det ha kortsluttet strømmen i hele huset ditt, og jeg ønsket ikke at du skulle bli sittende i kulden og mørket..

“Unnskyld, Gud, jeg er skamfull…..”

Du trenger ikke si unnskyld, mitt barn, bare lær deg å stole på meg. I alle ting – de gode, og de onde….

“Jeg vil stole på deg, Gud…”

Og tvil ikke på min plan for deg – for min plan for din dag, er alltid bedre enn din plan!

“Jeg skal ikke tvile, Gud – og du? Tusen takk for alt du gjorde for meg i dag!”

Selvsagt, barnet mitt. Dette var bare nok en dag, der jeg fikk være din Gud – og elske deg gjennom dagen….


Forfatter: Ukjent.

Synes denne historien var litt koselig, og viser oss at vi kanskje ikke har alle fakta på bordet, selv om vi tror det mange ganger…

I dag skal jeg være vikar, og så skal jeg på Jesusgruppe i kveld. Dagene går i ett, og jeg har ganske mye i hodet for tida. Så da slår jeg til med dette innlegget som var halvveis ferdigskrevet.

Klem 🙂


2 kommentarer

2 thoughts on “Hvorfor tillater Gud så mye vondt? (historie)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *