Krønikebøkene

Categories J Bibelen

Da skal du lykkes, om du legger vinn på å holde de forskriftene og lovene som Herren påla Israel gjennom Moses. Vær modig og sterk! Vær ikke redd og mist ikke motet!

1.Krøn.22.13

 

File:Second Book of Chronicles Chapter 6-2 (Bible Illustrations by Sweet Media).jpg

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig. Jeg valgte å skrive om begge krønikebøkene i ett innlegg, fordi de opprinnelig var en bok, og har mye til felles.

Tittel: Første Krønikebok og Andre Krønikebok (13 og 14 av 66)

 

Forfatter: Tilskrevet Esra

 

Datering: 425-400 f.kr.

 

Innhold: Boka inneholder historien til kongene i Israel og Juda. Første kongebok handler mest om David, mens andre fortsetter med Salomo, og alle Judas konger.

 BildeKilde

 

Min Mening:  Mye historie, mange navn og jeg begynner å glede meg ganske til Nye Testamentet igjen. Men det er godt å se Guds veiledelse, og Hans gjensvar på Israelsfolkets valg gjennom alle disse årene i andre krønikebok.

 

 

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #konge #kongelig #konger

2 kommentarer

2 thoughts on “Krønikebøkene

  1. Sånn ca her pleier mine prosjekter om å lese gjennom Bibelen fra perm til perm å strande… Så jeg sier som Krønikerbøkene selv: Vær sterk og mist ikke motet! Når du kommer til Nehemja begynner det å bli litt mer givende igjen… Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *