DIY – Sy om Jeans til veske

Categories A Hobby

 

Her er en tutorial på å sy om et par med brukte Jeans til en søt og anvendelig veske med glidelås.

Det du trenger:

* En bukse

* Stoff som du vil bruke som fòr

* Glidelås (må være minst like lang som veska blir)

*Syutstyr: Symaskin, tråd, Jeansnål og saks.

 

1. Start med å klippe beina av buksa, omtrent rett under skrittet. Sy igjen med en rett linje, og klipp bort det som blir til overs(jeg har ikke klippet bort dette enda på bildet under).

2. Brett de nederste hjørnene slik som på bildet under, og sy en søm. Dette skaper dybden i veska, som du ser på bildet nede til høyre. Klipp det som blir til overs.


Hvis du vil gjøre det enkelt, kan du hoppe rett til punkt 10 nå, og sy på håndtakene, så er du ferdig.

 

3.Til fòr kan du bruke en rest du har liggende, eller en gammel skjorte fra klesskapet. Legg fòr-stoffet dobbelt, og klipp slik at det blir litt større enn veska, spesielt i overkanten (jeg tok litt vel mye, men ta i hvert fall 10 cm over toppen på veska) Husk at stoffet er dobbelt her!

4. Stryk fòr-stoffet om nødvendig med rettsidene mot hverandre, og sy så en søm langs tre av sidene. Nå har du stoffet med vrangen ut, og kun en side åpen.

 

5. Sy en søm over de to nederste hjørnene slik som på veska. Nå er den åpne kanten av stoffet opp, og de to brettede endene ned(mot deg).

6. Ta tak i den åpne kanten på stoffet(som er bort fra deg), og brett ned en kant på ca 10 cm (denne kanten viser rettsiden til stoffet). Nå skal stoffet være omtrent like stort som veska. (jeg tok ikke bilde av dette, spør hvis du lurer!)

7. Sett i glidelåsen. Du skal ikke vrenge fòret først, det vil si at du har rettsiden inn, og vrangsiden(pluss en rettside-kant) ut. Glidelåsen skal vende utover, fordi det som nå er inni fòret skal være innsiden av veska. (Det ser ut som om min rettside er ut, men det er bare fordi jeg hadde så bred brettekant. Det er altså “vrangsiden” du ser på bildet under) Her er det litt fort gjort å tenke bakvendt på vrangen, så sett i nåler og sjekk at det er rett før du syr.

8.Nå skal du legge fòret ned i veska. Tråkle rundt hele kanten før du syr noe med maskinen. (Ja, jeg vet det er kjedelig, men det er enda kjedeligere å ta opp igjen en søm som ble feil)

9. Jeg syr rundt hele kanten for hånd, omtrent fem cm nedenfor glidelåsen (derfor brettekanten i punkt 6 – for å få det fine fòret synlig fra toppen av veska). Ved å sy for hånd slipper jeg å få en søm på innsiden av fòret på veska.

10. Nå mangler vi bare håndtakene! Klipp fire lange remser av et bukseben (eller bruk begge beina om du trenger). Legg stoffbitene to og to, rett mot rett, og sy langs begge langsidene.

11. Så vrenger du håndtakene (dette er kjedelig arbeid)

11. Og stryker dem slik at sømmen kommer i sidene

12. Vi nærmer oss ferdige. Fest håndtakene på med nåler som vist nedenfor, og sy med maskinen helt i nedrekant av håndtakene. Dette hadde nok blitt enda finere om det var gjort før jeg festet fòret.

 

SLIK BLE RESULTATET! Gratulerer; du har klart å sy om en bukse til en veske. Det var vel ikke så vanskelig?

Veska kan selvsagt også pyntes med alt du måtte ønske av knapper, stoffbiter, perler, diamanter og nagler. Send meg gjerne en link, så jeg kan se hvordan din veske ble.
Og husk: øvelse gjør mester! Det er ikke sikkert veska blir perfekt på første forsøk (det gjorde ikke min). Lykke til!

#DIY #SyOm #Sy #symaskin #hobby #håndarbeid #tekstil #klær #vesker #kreativ #redesign #gjenbruk #tutorial #tips #howto #oppskrift

11 kommentarer

11 thoughts on “DIY – Sy om Jeans til veske

  1. Denne DIYen var superkul og veldig inspirerende! 🙂 Bra jobba! Jeg tenker å lage denne vesken til et KogH-prosjekt. Kan jeg sløyfe bort glidelåsen på veska? Slik at veska er åpen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *