Kristne sanger finnes ikke!

Categories O interessa

Er kristen musikk det samme som musikk skrevet av kristne mennesker? Handler det om budskapet, eller om hvem man synger til? Eller om hva som var tanken bak sangen?

Switchfoot blir av mange sett på som et kristent band, men når vokalisten Jon Forman blir spurt hvorfor de ikke synger kristne sanger, svarer han at det ikke er noe slikt som kristne sanger. Les intervjuet med Switchfoot her.

“None of these songs has been born again, and to that end there is no such thing as Christian music. No. Christ didn’t come and die for my songs, he came for me.” Han tror at Gud er mye mer interessert i om vi hjelper fattige og hjemløse, og at vi har et hjerte som tilhører Ham, enn av hvilke personlige pronomen vi bruker i sangene vi skriver, og han sier at vi må være forsiktige med å dømme andre kristne fordi de har en mindre “kristen” jobb, interesse, musikkstil eller tjeneste. Er en pastor “mer kristen” enn en vaktmester? Ikke i det hele tatt!

 

I stedet for å bruke det litt uklare utrykket “kristen musikk,” pleier jeg å skille mellom lovsang (sanger til Gud, eller som priser Hans navn) og sanger med et kristent budskap. I tillegg har man jo f.eks. instrumentelle sanger som er inspirert av Gud. Mye kan brukes til Guds ære, så det handler mer om hjertet bak, enn instrumenter og lydanlegg og rikdom og ting og alt annet vi bekymrer oss over.

“So go out and create something, something beautiful, something wonderful, and do it to the glory of God.” Dave Browning

 

Hva tenker du på som kristne sanger?

Hvis du ønsker noen musikktips når det gjelder oppbyggende musikk, kan du jo ta en titt HER.

#musikk #kristen #kristenmusikk #lovsang #gud #sanger

3 kommentarer

3 thoughts on “Kristne sanger finnes ikke!

  1. Jeg tror personlig at Gud er mest interessert i om vi har Ham i hjertet vårt, enn de gode gjerningene vi eventuelt foretar oss, som for eksempel hjelpe de fattige. Og hvis man er født på nytt, altså frelst, så skal dette forandre, eller prege hele mennesket vårt, og da vil det være svært merkelig om ikke det som hjertet vårt er fylt av også kommer ut på en eller annen måte, i musikk, hvis man driver med det, eller litteratur om vi leser noe, eller skriver noe til andre, sånn som meg og deg for eksempel.
    For hvordan mener da denne vokalisten at Bibelen i det hele tatt kunne eksistere, hvis ingen tok seg av å formidle noe om Gud, men bare stullet med andre ting.

  2. Tros.blogg.no: Han sier jo ikke at man skal slutte å forkynne eller evangelisere, men at alle har forskjellige oppgaver og måter å gjøre det på. Noen viser Gud gjennom å være en hyggelig bussjåfør, mens andre gjør det i Afrika som misjonær. Man kan like fullt være i Guds plan. Det samme gjelder at noen er lovsangsledere, mens andre er band som synger sanger med et bibelsk budskap (som switchfoot). De er ikke dårligere, men bare annerledes.

    Når det gjelder det med at Gud er mer interessert i hjertet enn handlingene, så tenker jeg at det går ikke an å skille, egentlig. Se luk.13.26-27, og Jak 2.14-17:
    Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? Slik er det også med troen: i seg selv, uten gjerninger, er den død.
    Vi er ikke frelst på grunn av de gode gjerningene, men totalt av nåde. Men de gode gjerningene er en konsekvens av vår frelse; av vår takknemlighet til Herren.

    I hvert fall er det slik jeg ser det 🙂
    Men takk for tankevekkende kommentar; det er alltid interessant å diskutere slike ting 🙂

  3. Flott innlegg;) og helt enig.Tenker lite på sjanger så lenge det er musikk som priser,takker og ærer vår Far og Jesus, Har derimot lært viktigheten av å lytte godt til tekstene;) God bless

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *