Andre Kongebok

Categories J Bibelen

Han svarte: ‘Vær ikke redd! Det er flere som er med oss enn med dem.’ Så ba Elisja og sa: ‘Å, Herre, lukk opp guttens øyne så han kan se!’ Herren åpnet hans øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av ildhester og ildvogner rundt omkring Elisja.

2.Kong.6.16-17

 

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

Tittel: Andre Kongebok (12 av 66)

 

Forfatter: Ukjent. Muligens Jeremia.

 

Datering: 560-538 f.kr.

 

Innhold: Boka inneholder historien til kongene i Israel og Juda, og fortsetter der første kongebok sluttet. Mange av disse historiene er mindre kjente enn de vi hører i 1.kongebok (kanskje med unnttak av Elia og Elisja i begynnelsen). Jeg lot meg inspirere av f.eks. Hiskia (kap.18) og Josjia (kap 23).

 BildeKilde

 

Min Mening:  Denne historiske boken har nok mye interessant informasjon for mange, men detaljene blir uklare for meg. Det viktigste er kanskje hvordan vi blir bedre kjent med Gud gjennom denne boka, og ser hvordan han belønner dem som frykter Ham, og alltid er trofast. 

 

Nå er jeg allerede i gang med krønikebøkene, som kommer rett etter kongebøkene. Det er ganske tungt, og jeg kjenner at jeg lengter ganske etter nye testamentet… Men det kommer jo, og jeg lærer enormt mye av å lese sammenhengende slik som dette 🙂

 

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #konge #kongelig #konger

4 kommentarer

4 thoughts on “Andre Kongebok

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *