Ditt strev er ikke forgjeves

Categories tanker, tro og filosofi

 

Derfor, mine kjære søsken, stå fast og urokkelig.

Arbeid raust og rikelig for Herren!

For dere vet at i Herren er ikke deres strev forgjeves.

1.kor.15.58.

 

Det er verdt det!

Dette verset har fått pryde bakgrunnen på PC’en min i det siste (hadde endelig lært meg det forrige utenat). Jeg fikk plutselig dette verset på en mail, og da var det èn ting som fanget oppmerksomheten min:
i Herren er ikke ditt strev forgjeves. Jeg har kjent mye på at jeg strever. Strever med å strekke til på skolen, hjemme, og mot vennene mine. Da er det så godt å ha en slik forsikring om at det ikke er for ingenting; for sånn kan det føles noen ganger! Men i Herren (altså når vi er i Gud) så er alt verdt det! Da er spørsmålet; er jeg i Herren?

 

Er jeg i Ham?

Er jeg i Kristus når jeg er frelst? Er jeg i Herren kun når jeg gjør som Han sier? Er det nok å tro? Dette er vanskelige definisjons-spørsmål. Jeg har samlet tre litt ulike bibelvers om saken som du kan klikke deg inn på: 2.kor.5.17.     Gal.3.26.        Gal.5.6.    I Kristus er man en ny skapning (=gjør andre ting). Vi er alle skapt som Guds Barn(Trenger kun å tro). Det siste verset oppsummerer på en måte de to andre. Det sier at i Kristus gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet. Og det tror jeg er nøkkelen. Du er i Kristus når du virkelig tror på ham, og følger ham ved å gjøre gode gjerninger. For troen er ikke bare noe som sitter på innsiden; troen er grunnen til de tingene vi gjør (hvis du tror det er kaldt ute, tar du på jakke og skjerf). Så poenget mitt er: Bli i Ham(gjør som Ham, tenk som Ham, og elsk som Ham), så er ikke strevet ditt forgjeves.

 

Derfor, mine kjære søsken, stå fast og urokkelig.

Arbeid raust og rikelig for Herren!

For dere vet at i Herren er ikke deres strev forgjeves.

1.kor.15.58.


Hva med alt det andre?

Men det står jo mer i dette verset (noe jeg ikke fokuserte på før etter at den herlige “det er verdt det”-følelsen hadde roet seg). Det står noe i om at vi skal være faste og urokkelige og arbeide godt. Og på en måte er det “oppskriften” på å være i Ham. Vi skal stå fast og urokkelige i troen, en tro som er virksom i at vi arbeider raust og rikelig for Gud. Så hvis du kjenner at du strever, pass på at du strever for de riktige tingene.

 

Hva strever du for?

Strever du for å oppnå gode karakterer? En god jobb? Gode venner? Et lykkelig liv? Disse tingene er vel og bra, men strever du også for å oppnå evigheten? De tingene som Gud vil at du skal gjøre? Arbeider du raust og rikelig for Ham, eller gjør du først “dine egne ting”? Jeg tror at Gud vil at vi skal ha en god utdannelse og et godt liv, men Han vil at vi skal søke Ham først, slik at vi kan få vite hva som er godt for oss.


“Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger, og hvor tyver bryter inn og stjeler, men dere skal samle skatter i himmelen, der verken møll eller mark ødelegger og tyver ikke bryter inn og stjeler. For der skatten din er, vil også hjertet ditt være.” Matt.6.19-20



Jeg kjenner i hvert fall at dette gir meg masse motivasjon. Jeg er i Ham! Det jeg gjør er ikke forgjeves når jeg holder meg til Ham. Det er så deilig å kjenne at livet er meningsfylt. 🙂

1 kommentar

1 thought on “Ditt strev er ikke forgjeves

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *