Reise

Categories G Reise og ferie

Låner en reisequis fra (den anbefalte) bloggen GossipGirlWorld

 

Favorittdestinasjoner: Brasil, uten tvil. Ungarn, Ukraina og Slovakia er også blandt favorittene.

Et “must”-reisemål: Åh, det er så mange! Vil til alle verdensdeler. Men et utvalg must-land må bli India, Vietnam, Bolivia og Australia.

Merkelige reiseritualer: Pakker aldri kofferten mer enn 24 timer før jeg reiser. Det vanligste er å pakke samme dag, hvis jeg reiser etter 12 på dagen.

Regime ombord på flyet: Vindussete, bok, godteri, og det er egentlig det jeg trenger. Har også kamera klart hvis det er noen soloppganger/solnedganger i sikte…

 

Alltid i håndbagasjen: Telefon, lommebok, pass, kamera, reisedokumenter,  bok, strikktøy eller heklesaker, notatblokk og penn. Pleier også å ha antibac, gnagsårplaster og PC’en…

Reisebyrå eller gjøre alt selv? Kommer helt an på typen reise. Elsker å være med på team, når alt er planlagt, men ingenting slår det å reise selv og så ta ting på sparket 🙂

Se alt eller ta det rolig? En god miks. Men jeg heller nok mer mot den travle typen som liker å få med seg det meste. Heller eksotiske, spennende kultur-ting enn vanlige turist-ting.

Bli kjørt eller kjøre selv? Bli kjørt er det enkleste. Da får du tid til å nyte utsikten, og slipper å stresse. Hvis Thomas er med: kjøre selv.

Reisehelt: De som tør å reise alene, og som tar sjanser når de får en mulighet.

 

Rareste ting observert på reise: En kanadisk pastor i Tyskland som spiste en halv kylling med hendene, og hvor forskjellig kulturen til sigøynerne er fra vår. Spesielt måtte jeg le litt av hvordan mennene i slovakia brettet opp t-skjorta på magen når det var varmt. (Slovakisk Mannemote). Må også nevne flaggvifting under møtene i Ukraina og gjestfriheten i Brasil som førte oss inn i et fremmed hus med juice, og skaffet oss følge på karneval der. Det er nok mange flere ting, men dette var det første jeg kom på 😛

Beste bekvemmelighet på hotellet: Haha, luksus-hoteller er ikke helt min stil. Men husker hvor lykkelig jeg ble da hotellet i Rio hadde varm dusj (etter en uke i 30 grader og kun med en kald dusj med brunlig vann ble dette en utrolig herlig oppdagelse). Jeg har egentlig stortsett hatt standard, helt ok hoteller uten masse luksus.

Favoritthotell: Klarer ikke helt å velge. Det beste jeg husker er det vi hadde på Lanzarote, men da var jeg kun 8 år, så husker ikke helt hva det heter. Cinco Plaza eller noe.

Beste reiseminne fra barndommen: Helt klart Lanzarote. Vi var ikke mye på ferie i utlandet. Der er det mange høydepunkter å velge i. Ubåtsafari, at vi barna hver morgen gikk ned å kjøpte ferske baguetter før frokost, og alle de nydelige hundene som løp rundt og som jeg ikke fikk klappe (var veldig vanskelig for meg!). I tillegg har jeg mange gode minner fra ferie på østlandet hos pappa. Men det er liksom ikke så eksotisk 😉

Jeg drømmer om måltidet mitt på..: Lucia’s i York. Jeg hadde Kylling og Risotto som bare var himmelsk.

 

Uansett hvor jeg drar sjekker jeg ut..: prisene, og hva stedet har å by på. Er det noe gøy og billig å finne på? 🙂 Dessuten trives jeg kanskje aller best i den frie naturen. Gi meg en skog eller jungel å utforske, så er jeg lykkelig 🙂

Når jeg ankommer et nytt sted lærer jeg å kjenne stedet ved å: gå på oppdagelsesferd. Alltid med kamera, og gjerne med en god venn eller noe. I slummen i Brasil og sigøynerleiren i Slovakia tok jeg med meg noen lokale barn for å føle meg trygg. Fungerte veldig bra, og de bablet i vei og viste oss rundt. Herlige unger <3

Jeg tar alltid dette med meg hjem: De nyeste shopping-funnene. Jeg handler nesten aldri klær i Norge lenger. Det er jo så mye billigere utenlands! Og det er viktig for en student som meg selv.

Jeg reiser aldri tilbake til…. Jeg kan ikke komme på et eneste sted jeg ikke vil tilbake til…

Jeg reiser på grunn av: Spenningen ved å oppleve noe helt annerledes. Det er vanvittig gøy og lærerikt og skaper minner for livet!

Hva er det særeste du har opplevd på reise? 🙂

3 kommentarer

3 thoughts on “Reise

  1. Hei Ingrid, fint å se at du nyter mye av livet og gleder deg over alt det Gud har gitt deg. Fint også at du tok deg tid til å lese i bloggen min, ønsker deg all glede framover. Du skriver at du minnes Lanzarote som barn, jeg kan jo da nevne at vi bor i Spania og trives godt.
    Nå er det 30 grader og vi er midt i oktober, det er nok den mildeste oktober jeg kan huske.
    Ha en fin dag og hils alle vennene dine.
    Anders

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *