Velger du å lukke øynene?

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Jeg er enda ikke helt ferdig å “mase” på deg om dette her. Jeg vet at det er enkelt å bare skumlese innlegget og heller lese noe mer lett-fordøyelig. Men synes du ikke de fortjener at du i det minste hører på dem?

“De” er selvsagt de 27 millioner slaver som finnes i verden i dag. De 300(++) som er slaver i Norge. De 10 eller 20 som bor i din by. De jentene, guttene, barna som blir kidnappet fra livet sitt og solgt i et fremmed land. Les mer om hva du kan gjøre på bloggen min HER eller på A21Campaign sin hjemmeside. Dette innlegget handler egentlig om den lille dråpen jeg var med på å bidra med til denne saken forrige helg.

 

Fredag så vi filmen Human Trafficking. Den handler om hvordan slaveriet i dag fungerer. Veldig spennende historie, og skikkelig bra film. Anbefales! Denne filmen var egentlig en god innledning for å forstå problemstillingen bedre før jeg reiste på Frihet13 på lørdagen.

 

Lørdag. Frihet 13! Vi reiste av sted til Stavanger for å gå en marsj. En protest og et rop for dem som ikke kan rope selv. Vi teipet munnen for å symbolisere de som ikke kan tale sin sak, og gikk med skilt med “for sale” for å vise hvor galt det er at mennesker blir solgt.

500 registrerte, og mange flere møtte opp for å gå i marsjen og for å høre på rørende musikk og en appell av Egil Svartdal.

I fjord gikk marsjen til Prekestolen (2-3 timers gåtur), og i år gikk den rundt Breiavatnet i Stavanger sentrum (ca 15 minutter). Kind of step down. Men jeg var fornøyd. Vi marsjet i det minste.

På torget ble budskapet formidlet gjennom dans og sang…
    

Etter disse sterke inntrykkene tok vi oss en tur til Sandnes og grillet hos en venn. Veldig god stemning, og det var godt med et avbrekk fra alt det alvorlige. Og så kjørte vi igjen til Stavanger når kvelden nærmet seg for å gå på en Lovsangskonsert. Det var helt herlig, og jeg er nå blitt hekta på Hillsong Young & Free sin sang; Alive. Gøy! Konserten var gratis, men det ble samlet inn en gave til A21. Og igjen ble det opplyst om menneskehandel og hva man kan gjøre for å hindre det.
Det siste bildet er tatt av min kjære 🙂

 

Mange sterke inntrykk. Mange fæle historier. Mye man helst vil glemme. Men bør vi tillate oss selv å lukke øynene for alt som er vondt i verden? Hvordan kan menneskene skylde på Gud for verdens ondskap, og ikke gjøre alt de kan selv? Vi må faktisk gå frem og gjøre en forskjell der vi kan. Tar du utfordringen?

#shopping #handling #slaveri #ondskap #kristen #frihet

4 kommentarer

4 thoughts on “Velger du å lukke øynene?

  1. Tonje Rosén: Det var akkurat det jeg også tenkte; Hvorfor har jeg ikke hørt om dette? Og det er egentlig helt sykt! Det er snakk om ca tre ganger så mange slaver (I DAG!) som under hele den transatlantiske slavehandelen. Og den har vi alle hørt om, selv om den er ferdig for lengst!
    Godt å høre at jeg faktisk har fått “spredt budskapet” mitt til noen gjennom å skrive om dette på bloggen 🙂

  2. For all del, at mange mennesker er slaver er en utrolig dårlig ting, men å ha konsert, danse rundt omkring og leke High school Musical (filmen) hjelper vel ikke akkurat kjempe mye. Det gjør kanskje flere mennesker bevisst på at slaver fortsatt finnes, men det hjelper fortsatt ikke de som faktisk er slaver.
    Hvis dansing overbeviser psykopater til å slutte å torturere mennesker så ville verden vært litt annerledes.
    Å gjøre personer bevisst på en sak med å si ” dette er ikke greit å gjøre” endrer kanskje vanlige mennesker sitt syn. Vanlige mennesker med empati og moral. Men hvis du tror vanlige mennesker driver med slavehandel, tar du liiiittt feil.
    Ditt sitat ” Velger du å lukke øynene?” Du har kanskje åpnet øynene, men det virker som du gjør det mer for å ha status.
    – Mr White

  3. Mr White: Bevissthet er det første skrittet for å stoppe alle store problem. Det var derfor Holocaust kom så langt som det gjorde. Fordi vanlige folk lukket øynene. Det er vanlige folk som kan gjøre en forskjell, så lenge de er bevisste!
    Jeg tror ikke at et slikt arrangement påvirker gjerningsmennene, nei. Jeg tror det påvirker politikere (gjennom media, gjennom stemmernes engasjement) til å sette av penger og ressurser til slike ting. Jeg tror også at det påvirker oss “vanlige folk” til å være mer oppmerksomme og melde i fra hvis vi ser en sak som kan minne om menneskehandel. Disse menneskene er noens nabo. Det er vi vanlige folk som kan oppdage dem enklest; politiet kan ikke være overalt.
    Hvordan mener du at et slikt problem forsvinner, hvis det ikke handler om at folk skal bli bevissste på problemet, omfanget, og måter å forebygge?
    Og når det gjelder din påstand om at jeg engasjerer meg for å få status, så vet jeg ikke hva jeg skal si. Kanskje du har rett. Men i såfall vil jeg heller ha status for noe som kan hjelpe andre, enn å ha status fordi jeg har flest lesere på bloggen, finest bil, eller de dyreste klærne. Jeg tror heller ikke at det er så veldig status å engasjere seg i viktige saker. I hvertfall ikke i alle kretser. Men uansett om jeg gjør det for status eller ikke; hva om folk hadde sagt det samme til Rosa Parks, Martin Luther King, Mor Theresa. Vanlige folk som valgte å gjøre noe annerledes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *