Slovakia – Vi deler ut klær til fattige sigøynerne

Categories G Reise og ferie

Hver dag i Slovakia var det noen av oss Norske som var ute i sigøynerlandsbyene for å dele ut klær til fattige. Her er noen av kassene vi delte ut. De var merket med kjønn og størrelse, for eksempel “Kvinne, Medium”, eller “Gutt, baby.” Så gikk vi til husene, sjekket hvilke størrelser de trengte, og hentet de riktige kassene.

 

Den dagen jeg var med på barmhjertighetsarbeidet var den varmeste av alle! Det var målt 40 grader i skyggen noen steder. Vi oppholdt oss like godt i sola, og anvendte tida til å bære de store kassene. Innimellom prøvde vi å drikke mye, mens noen (som de på bildet nedenfor) hadde andre kreative løsninger til å holde hodet kaldt. Allikevel var det to av våre som omtrent fikk heteslag, og måtte dynkes i vann. Jeg klarte meg egentlig ganske bra. Ble bare litt sliten og vond i hodet i løpet av dagen..

 

Nedenfor ser du et typisk hus som vi leverte esker til. En familie på 6-7 fikk ca 4 kasser hver i omtrentlig riktig størrelse, og i tillegg fikk hver person med seg et par sko.

Vi tok et samlebilde av vi som delte ut ting, og sigøynerne i en familie. De bare digger å bli tatt bilde av!


 

På slutten var det så lite igjen, at vi begynte å åpne eskene og dele ut litt til hver familie. Men det var egentlig et tapsprosjekt. Det ble fullt kaos.

Denne gutten var i hvert fall storfornøyd med å ha fått en rompetaske med bamse på.

Såå skjønne unger. Jeg får lyst til å ta dem med meg hjem og bare.. gi dem all verdens omsorg! 🙂

#reise #ferie #hjelpearbeid #barmhjertighet #fattige #sigøynere #romfolk

3 kommentarer

3 thoughts on “Slovakia – Vi deler ut klær til fattige sigøynerne

  1. Lene Jeanette: Tusen takk 🙂
    Det er mange gode folk i verden; vi kan alle prøve å gjøre en liten forskjell der vi har muligheten! Så tror jeg ikke verden ender opp så ille allikevel 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *