Å være lærerstudent

Categories O interessa

Det å studere er en livsstil som passer meg veldig godt, egentlig. Jeg tenkte å skrive litt om mine erfaringer med å studere på Universitetet i Stavanger for å bli lærer. Kanskje er det noen som vil synes at det er interessant?

Jeg studerer Grunnskolelærer for 5.-10. klasse (GLU 5-10).

 

Universitet sammenlignet med videregående

I forhold til videregående er det mer fritt i form av mer fritid og mindre oppfølging, og mer krevende i form av at du har mye mer av ansvaret selv. Det er ingen som sjekker om du leser pensum, men hvis ikke kommer du til å angre på eksamen! Sommerferien er også lenger enn før, og dette nyter jeg til det fulle!

 

Å bli lærer

Å bli lærer er et nokså vanlig yrkesvalg, men det er ikke for alle. En god del finner ut i løpet av studiet (og spesielt praksisen) at lærer ikke er for dem. Man må være fleksibel, selvsikker, bestemt, smart, sosial og omgjengelig. Det er ikke enkelt å nå opp til forventningene fra både elever, foreldre og kollegaer, for ikke å snakke om seg selv. I lærerjobben blir du konstant utfordret og testet. For meg er dette egentlig en god ting. Jeg vil ha en jobb som utfordrer meg slik at jeg kan vokse som person. Jeg vil ha en jobb som er variert og spennende. Så jeg tror virkelig at jeg har gjort det riktige valget, selv om det å stå foran en ny klasse er noe som skremmer vannet av meg enkelte stunder….

 

Å studere matematikk i Stavanger

Det første valgfaget jeg hadde var Matematikk. Det var kanskje ikke akkurat den beste erfaringen til nå. Misforstå meg rett; jeg angrer ikke på valget, og hadde gjort det samme igjen. Men det var absolutt rom for forbedring. Pensum ligger ganske høyt hvis du kun har hatt praktisk matte på VGS, så vær forberedt på å arbeide hardt! På en av eksamenene var det faktisk 60% av alle elevene som strøyk… Lærerene var generelt ikke så veldig flinke til å lære bort. Fagstoffet kan de, men didaktikken og det sosiale mangler hos de fleste av dem jeg opplevde. Så hvis du velger matte; vær innstilt på å arbeide hardt, så går det nok bra. Jeg anbefaler også å helst ha 5 eller mer i karakter fra VGS hvis du har hatt P-matte. Matte er et vanvittig gøy fag å være lærer i, det var bare litt stress å studere…

 

Å studere Engelsk i Stavanger

Da jeg i fjerde semester startet å studere Engelsk ble en helt ny verden åpnet for meg. Inspirerende lærere gav meg en glede over engelskfaget og en driv til å bli “tidenes engelsklærer”. Semesteret bød på mye hardt arbeid (!) og mye nytt, men jeg har likt det veldig godt. Med studietur til York, et krevende Lesson Study og en liten, koselig klasse har det blitt mitt kjekkeste studiehalvår til nå!

 

Nå er jeg halvveis i studiet mitt for å bli lærer. Planen er å ta et halvt år til med engelsk nå, og så skal jeg antageligvis ha litt Kunst og Håndtverk sammen med resten av pedagogikken. Valgte å ikke skrive om PED’en her, siden det ikke er et valgfag, men for all del; spør hvis du lurer på noe!

 

 

1 kommentar

1 thought on “Å være lærerstudent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *