Første Mosebok

Categories J Bibelen

Og Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å slakte sønnen sin. Men Herrens engel ropte til ham fra himmelen og sa: «Abraham, Abraham!» 1.mos.22.10-11.

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

ABRAHAM OFRER ISAK: Dette maleriet fra 1650 er laget av Laurent de LaHire. Foto: WIKIMEDIA COMMONS

Tittel: Første mosebok (1 av 66)

 

Forfatter: Etter tradisjonen Moses

 

Datering: Ca 1440 f.kr.

 

Innhold: Den første boka i bibelen starter med begynnelsen. Skapelsen, Adam og Eva, og så forsetter den med å ramse opp slektslister og fortelle historiene til en del av etterkommerne til Adam og Eva som f.eks. Noah, Abraham, Jacob og Josef.

 

Min Mening: Jeg liker veldig godt å lese historiene om folk. Selv om jeg kan dem, selv om jeg har hørt dem før, så er det noe fengende, spennende og nyttig i disse gamle historiene. Det er utrolig hvor mye inspirasjon og glede jeg får ut av det, faktisk.

 

Bildet er Malt av Laurent de LaHire.

 

Har du lest denne boka eller deler av den, og liker du det?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *