Djevelen dypper pennen

Categories H bok

 

He [God] cannot tempt to virtue as we do to vice. He wants them to learn to walk and must therefore take away His hand; and if only the will to walk is really there He is pleased even with their stumbles.’

 

 

Boktittel: Djevelen dypper pennen / The Screwtape Letters

 

Forfatter: C.S. Lewis

 

Innhold: Boka er en samling av brev skrevet fra senior-djevelen Screwtape til den yngre djevelen Wormwood. Han gir tips til hvordan Wormood på best måte skal friste og villede menneskene bort fra “The Enemy,” som er Gud. Boka er full av humor, sarkasme, ironi, og kontraster idet vi følger “pasienten” til Wormwood gjennom Screwtape’s brev.

 

Min mening:Jeg leste boka på engelsk, og i og med at den ble skrevet på 1940-tallet var mye litt vanskelig å forstå fullt og helt. Jeg har derfor lyst til å lese den på norsk også… Boka er skikkelig smart skrevet, og den er i høyeste grad aktuell. Synes det er en artig idè å se ting fra den andre siden. Boka fikk meg også absolutt til å tenke en hel del, noe som er et stort pluss!

 

Terningkast: 4. Litt tungt å lese på engelsk, men mye bra innhold. Jeg anbefaler boka til alle som er litt interessert i kristendommen, demoner, eller fantasy generelt.

BildeKilde

Det går altfor seint med lesinga mi. Jeg har kjøpt så mye kjekke bøker som ligger i kø og venter på meg. Tida strekker rett og slett ikke til! Skal også begynne på en del av pensum til neste år i løpet av sommerferien min (Skal ha engelsk litteratur neste år, og planlegger å lese klassikere som Romeo and Juliet, Huckleberry Finn og Secret Garden (med flere). Best å få gjort unna en del i sommer, tenker jeg!
Det går nok også fortere når jeg kommer i gang med bøker av den litt mer lettleste sorten 🙂
4 kommentarer

4 thoughts on “Djevelen dypper pennen

  1. Fant ut jeg måtte sjekke om denne fantes på biblioteket, og jammen gjorde den ikke det! Jeg får se når jeg har pløyd meg gjennom bøkene som allerede er på listen, men høres ut som denne kan være verdt en titt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *