an English School

Categories G Reise og ferie

Jeg er, som mange kanskje har fått med seg, en tur i England med skolen. Her skal vi lære engelsk, engelsk politikk, engelsk litteratur osv. Og en dag var vi på skolebesøk for å se hvordan grunnskolen fungerer her i England sammenlignet med i Norge. (jeg er tross alt lærerstudent) Jeg skriver ikke navnet på skolen, siden jeg legger ut bilder av elever.

Totalinntrykket er vel at det å være elev i engand egentlig virker veldig greit. Å være lærer i england, derimot, er ikke noe jeg har veldig lyst til.

En av forskjellene fra Norge, er at alle klasserommene var veldig fulle. Det var mye pynt og plakater på veggene. Gamle prosjekter, tegninger, regler og så videre som elevene hadde laget. Det hele virket litt rotete med en gang, men jeg synes også det var koselig. Under er klasserommet til de minste barna (som er 4-5 år, fordi de begynner et år tidligere i England).

 

Midt på dagen hadde vi en sang-samling, “Hymn Practice,” hvor vi lærte elevene en norsk sang, og hørte dem synge en engelsk en også. De var veldig flinke og ivrige! En annen gøy ting er at de har skoleuniformer. De ble kjempemisunnelige da vi fortalte at norske elever ikke hadde uniform. Men jeg synes jo de er såå søte med uniformer! 🙂

 

I lunsjen fikk vi studentene også smake maten, som var Yorkshirepudding. Det var helt ypperlig, siden Yorkshirepudding var en ting jeg måtte smake på når jeg først var i York. Noen elever hadde med egen mat, men de fleste fikk middag fra kantina. Dette måtte de betale for, med mindre familien tjente mindre en en viss fattigdomsgrense. Heldigvis var det ikke mange av disse elevene som hadde så lite.

 

Vi norske hadde en presentasjon der vi fortalte litt om oss selv og Norge. Vi hørte på et norsk eventyr (om hvordan bjørnen ble stubbrumpa) og spiste norsk brunost. Vi svarte også på allverdens spørsmål om Norge. Har vi isbjørner og pingviner? Hvor kaldt er det? Kjenner vi noen vikinger? Er det noen berømte personer fra Norge?

Jeg sa at jeg ikke ville ha vært lærer i england, og grunner til dette er for eksempel at de hadde veldig lite arbeidsplass. De planla timene i klasserommet, og lærerrommet var kjempelite og trangt. Dessuten hadde de veldig lite frie tøyler, og kunne bestemme lite av undervisningen selv; staten bestemte alt mulig.

Ganske interessant å få se hvordan en engelsk skole fungerte i forhold til den norske! Jeg føler i hvert fall at jeg lærte masse 🙂

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *