Skjemmes over bibelen

Categories H bok

Her er bibelen du ikke trenger å være flau av!

Jeg ble helt satt ut da jeg las denne overskrifta i en reklame på bibelen.no. “Det er greit å si at du er kristen, men det blir litt for drøyt å være “skikkelig kristen” som leser bibelen.” Er det slik at mange er flaue av å lese i bibelen blandt folk? Er du redd for at noen skal vite hva du tror på? Jeg synes faktisk at det er trist hvis ikke en gang vi som leser bibelen ikke kan være åpne om det.

“Men jeg risikerer at noen spør meg hvordan jeg kan tro på det som står der!”

Jeg tenker at det bare er en fordel. Da har du en ypperlig mulighet til å fortelle videre hvorfor du er kristen. Hvis du ikke vet hva du skal si, så tenk igjennom det på forhånd. Mitt tips er å si hva du faktisk tror. Hvorfor du faktisk tror. Ikke prøv å si det som er mest “korrekt.” Vær ærlig og åpen. Kanskje finner du også ut at du ikke vet helt hva du tror på. Men det er vel ikke noen skam å lese bibelen for å finne ut noe heller?

Er du klar til å stå for det du tror på? Er du klar til å vise at du faktisk leser bibelen? Hvis ikke kan du alltids kjøpe den nye, nøytrale bibelen som er delt opp i tre bind og ikke har hverken verseinndeling eller fotnoter. Det blir nesten som en vanlig bok…

 

Andre som er enige i at man bør kunne stå for det man leser?

5 kommentarer

5 thoughts on “Skjemmes over bibelen

  1. Jeg skjønner det egentlig godt, selv om jeg verken er kristen eller leser bibelen. Man skal selvfølgelig ikke trenge å være flau over troen sin, eller at man leser bibelen. Men det kan kanskje være godt å slippe blikk eller å svare til andre om hvorfor man tror det man tror hele tiden.
    Hadde jeg vært personlig kristen er jeg ganske sikker på at jeg hadde blitt glad i å kunne få tak i en bibel som, for å si det sånn, ikke “skriker” Bibel. Jeg liker ikke å svare på unødvendige spørsmål til fremmede personer som ikke har noe med meg og min tro å gjøre. Jeg liker generelt å være litt anonym. Dessuten tror jeg de fleste som kunne kommet på å spurt “hvorfor”, er sånne kranglefanter det ikke går an å argumentere med uansett. Sånne som vil “overbevise” folk om at det de tror bare er tull. Sånt er det kanskje litt deilig å slippe for noen.
    Når det er sagt, så liker jeg det du sier om at man gjerne kan forberede seg på hva man skal si om noen spør. Og stå for det man leser. DET er sant. Man skal ikke trenge å gjemme hvem man er. Men man skal kanskje ikke trenge å forsvare seg i tide og utide heller…?
    Hadde det vært meg hadde jeg kanskje kjøpt den bibelen for å kunne ha med meg rundt om kring, og hatt den gode gamle hjemme.
    Beklager lang kommentar 😉

  2. ~Forfatterspiren & Dataingeniø: Jeg liker lange kommentarer!
    Men ser hva du mener 😉 Kan være enig i at det kan være kjedelig å forsvare seg hele tiden…

  3. Jeg er veldig enig i at man ikke bør skjemmes over Bibelen og det man tror på.
    Tror man på noe, skal man kunne fortelle om det uten å være flau. Blir litt sånn rart å ikke tørre fortelle om hva man tror på syns jeg.

  4. oi! blir litt sjokkert jeg! Jeg forstår at noen kanskje sliter med det personlig, for ingen er perfekt.. men når bibelen.no begynner å “mate” det og reklamere for det blir det litt drøyt!
    “For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er Gds kraft til frelse hver den som tror…”
    Romerne 1:16
    Det står også i bibelen at den som skjemmes over Jesus og sier at de ikke kjenner Han, skal Han si til Gud at Han ikke kjenner. Så det er jo synd å skamme seg over Guds ord! Men synd er jo tilgitt, og Gud elsker oss like mye uansett hva vi gjør, alltid! Det er bare at jeg syns det var veldig rart at de reklamerer for det og støtter det! Du finner ikke tips til å skjule at du er rusmisbruker for eksempel på bibelen.no…
    Enig med deg her, at man burde kunne stå for det man tror på!! Det er jo en helt utrolig fantastisk sjanse til å vitne hvis noen faktisk spør 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *